mens en samenleving logo

Belgen spaarden 120 miljoen uit dankzij kortingsbonnen

De Belgen wisselden in 2011 bijna 125 miljoen kortingsbonnen in aan de winkelkassa’s, wat goed was voor een besparing van bijna 120 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die HighCo Data, het controleorgaan voor kortingsbonnen in de Benelux, vandaag vrijgaf. In 2010 werden nog bijna 144 miljoen kortingsbonnen ingeleverd, maar toch blijven de Belgen wereldkampioen in het bonnen knippen. In 2009 werden zelfs 155 miljoen kortingsbonnen ingeruild. “De Belg heeft toen zeer sterk gereageerd op de crisis”, zegt Evelyne Lekime van HighCo Data. De voorbije jaren zit het aantal gebruikte bonnen dus in dalende lijn, maar dat betekent niet dat we minder aandachtig zouden zijn voor opportuniteiten om de factuur van ons huishouden wat te milderen. “De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen”, aldus Lekime. “Denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen.”

Bovendien tekent zich een andere trend steeds sterker af: fabrikanten grijpen steeds meer naar fulfilment-acties om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop een prestatie leveren om zijn voordeel te bekomen. Streepjescodes verzamelen en opsturen bijvoorbeeld, om een bepaald percentage van een product terugbetaald te krijgen.

In 2011 verzamelde HighCo Data 2,6 miljoen adressen van gezinnen in het kader van dergelijke terugbetalings- of spaaracties. Dat zijn er 38 procent meer dan in 2010. Het consumentenvoordeel dat daaruit gehaald werd, bedraagt zo’n 17,7 miljoen euro, tegenover ongeveer 16,8 miljoen euro in 2010. Het gemiddelde bedrag per kortingsbon steeg voor het derde jaar op rij en bedraagt nu bijna 1 euro. In 2010 was dat nog 0,88 euro.

Bron: De Morgen

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers