thema '4 De performantie van een onderneming'

Bouwer van dromen, maker van nachtmerries?

Het zal even slikken geweest zijn in de directiekamer van BYD, voluit Build Your Dreams. Amper enkele maanden nadat de ambitieuze Chinese autobouwer rivaal Volkswagen van de troon had gestoten als best verkochte automerk in China, volgde maandag al de eerste ontnuchtering. Hoewel de winst (+10 % tot 631 miljoen dollar) en de omzet (+4 %) in het eerste kwartaal van dit jaar nog lichtjes stegen, bleven de resultaten van BYD ver onder de verwachtingen van de analisten.

Looienaar is koning van de poké bowls: “Mijn droom? Concurreren met Starbucks, Panos én McDonald’s”

Looienaar Mattijs Hermans is nauwelijks 30, maar stuurt als CEO al 38 vestigingen aan van Hawaiian, de in poké bowls gespecialiseerde fastfoodketen. Dit jaar komen er daar nog 16 bij in België en Nederland. Daarna staan Duitsland en de Emiraten op de kaart. Zijn dag moet dus wel beginnen met een koffie met boter, blauw zout en kamelenmelk.

Met nieuwe fiets moet Cowboy vanaf 2025 winst maken

Met de introductie van een nieuw, robuuster langeafstandsmodel rekent het Brusselse e-fietsenmerk Cowboy erop volgend jaar zijn eerste jaarwinst te draaien. Dat zegt medeoprichter Adrien Roose bij de introductie van het derde model van het merk.

Speelgoedwinkelketen Fun vraagt faillissement aan

Het doek valt donderdag over de speelgoedwinkels van Fun. Nu het bedrijf na bijna honderd jaar het faillissement aanvraagt, is het aan de curator om de jobs van zoveel mogelijk mensen te redden. Een maand nadat Fun heeft aangekondigd zijn 27 winkels te koop te zetten wegens financiële moeilijkheden, gooit de keten de handdoek. Ze vraagt hetfaillissement aan. Donderdagavond sluiten de winkels en het hoofdkantoor definitief de deuren.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo