Kernwoord 'prijzenoorlog'

Bouwer van dromen, maker van nachtmerries?

Het zal even slikken geweest zijn in de directiekamer van BYD, voluit Build Your Dreams. Amper enkele maanden nadat de ambitieuze Chinese autobouwer rivaal Volkswagen van de troon had gestoten als best verkochte automerk in China, volgde maandag al de eerste ontnuchtering. Hoewel de winst (+10 % tot 631 miljoen dollar) en de omzet (+4 %) in het eerste kwartaal van dit jaar nog lichtjes stegen, bleven de resultaten van BYD ver onder de verwachtingen van de analisten.

BYD zit Tesla op de hielen

Een fotofinish was net niet nodig, maar de strijd om de grootste elektrische autobouwer in de wereld verliep afgelopen kwartaal verrassend spannend. Tesla haalde het met 435.059 verkochte wagens nipt, slechts 3.456 meer dan de 431.603 auto’s van BYD. Beide bedrijven mikken dit jaar ook op 1,8 miljoen elektrische wagens wereldwijd. Tesla is Amerikaans en wordt gedomineerd door Elon Musk. Bij het Chinese BYD is Wang Chuanfu de sterke man.

Elektrische auto’s van BYD veroveren terrein: Chinezen doen Musk het lachen vergaan

‘Waarom lach je?’, wil de interviewster weten als Elon Musk bij het horen van het woord BYD in schateren uitbarst. Het antwoord: ‘Heb je hun auto’s gezien?’ Maar dat was in 2011. Musk denkt er nu anders over. ‘Dat was jaren geleden. Hun auto’s zijn zeer concurrentieel’, tweette hij in mei, met het oude filmpje erbij.

Groeihonger van Tesla duwt hele autosector kopje- onder

Voor de zesde keer dit jaar verlaagt de Amerikaanse e-automaker Tesla de prijzen van zijn Model Y en Model 3. De prijzenoorlog gaat vooral ten koste van volumespelers zoals Renault.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo