Kernwoord 'marketingmix plaats'

Gebrek aan webwinkel kost Primark 3,5 miljard omzet

De Ierse keten, met filialen in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Luik, legt zich toe op de verkoop van goedkope kleding. Primark kreeg de voorbije maanden de volle laag. De Ierse kledingketen zag haar omzet sinds maart 2020 met bijna 3,5 miljard euro teruglopen, wat haar zowat 1,1 miljard euro aan winst kostte. Het kon ook moeilijk anders. Primark heeft geen webwinkel waarmee de sluiting van de klassieke winkels opgevangen kan worden.

“De winkelkar zal niet meer goedkoper worden”

Lekker handig wanneer je bij een crisis even in de bibliotheek kan lezen hoe het nu verder moet. Maar het boek ‘Consumptie in tijden van pandemie’ vond professor retailmanagement Pierre-Alexandre Billiet (40) – CEO van kennisplatform Gondola – nergens. Hij schreef het dan maar zelf. “Dat tijdelijke promotieverbod van de overheid? Een flater vanjewelste. De winkelkar zal niet meer goedkoper worden.”

‘Een nieuwe Action openen? Dat beslissen we in 4 minuten’

Action-topman Sander Van Der Laan en directeur België Judia Elkadi: ‘Action groeit snel omdat onze plannen oké zijn en niet perfect. Wat beter kan, verbeteren we onderweg.’ ©Diego Franssens
Sander Van Der Laan was voorbestemd om CEO te worden van het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com, maar hij verhuisde naar Action. Daar is hij verantwoordelijk voor spectaculaire groei. ‘We heten niet voor niets Action. Beslissen doen we heel snel.’

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo