Met nieuwe fiets moet Cowboy vanaf 2025 winst maken

Met de introductie van een nieuw, robuuster langeafstandsmodel rekent het Brusselse e-fietsenmerk Cowboy erop volgend jaar zijn eerste jaarwinst te draaien. Dat zegt medeoprichter Adrien Roose bij de introductie van het derde model van het merk.

Naast de oer-Cowboy Classic en de al iets comfortabelere Cruiser staat vanaf mei ook de Cross in de webshop en bij de ongeveer tweehonderd fietswinkels waarmee het merk samenwerkt.

De Cross heeft dikkere banden, een verende voorvork en een krachtigere batterij waardoor hij zich meer dan de stadsfietsen Classic en Cruiser ook goed leent voor langere ritten buiten de stad. Daarmee is de Cross meteen ook voor een wat ouder en koopkrachtiger publiek dan de andere twee modellen. Na de introductiekorting zal de fiets minstens 3.999 euro kosten. ‘Met deze fiets verdubbelen we in een keer ons publiek’, zegt Roose, die erop rekent dat de Cross op termijn voor de helft van alle verkochte fietsen van Cowboy zal instaan.

De Cross is het eerste nieuwe model van Cowboy sinds het bedrijf vorig jaar het roer drastisch omgooide. Na jarenlange onstuimige groei-ambities en snel oplopende miljoenenverliezen werd de tering naar de nering gezet. De prioriteit was zo snel mogelijk op eigen benen te kunnen staan door winst te maken.

Er volgde een sanering die tientallen jobs kostte. Het bedrijf plooide zich terug op de vijf kernmarkten: Duitsland, Nederland, Frankrijk, België en het Verenigd Koninkrijk. En het online verkoopmodel ging op de schop.

Voortaan zou Cowboy zijn fietsen ook verkopen in en laten onderhouden door fietswinkels. Volgens Roose heeft het bedrijf ondertussen een 200-tal fietswinkels waarmee het samenwerkt. Dat zijn er iets minder dan de 300 die het bedrijf zich in mei tot doel had gesteld. Tegen het einde van dit jaar zouden dat er 400 moeten zijn.

De financiële resultaten van Cowboy over 2023 zijn nog niet bekend, maar volgens Roose was het een ‘transformatiejaar’, waarbij de omzet met 38 % steeg. Uitgaande van de jaarcijfers van 2022 zou dat een omzet van ruim 56 miljoen euro betekenen. ‘Ondertussen boeken we een brutowinstmarge van 40 % op elke verkochte fiets’, zegt Roose.

In combinatie met de kostenbesparingen moet dat het recordverlies van 32 miljoen euro uit 2022 ongeveer gehalveerd hebben. Voor dit jaar rekent Roose erop dat – mede dankzij de introductie van de Cross – de omzet met 50 % zal stijgen, vooral door een grotere verkoop van fietsen en het aanhoudende kostenbewustzijn. Daardoor kan volgens de co-oprichter eind december voor het eerst met een operationele winst worden afgesloten, waarna 2025 volgens Roose het eerste jaar met een nettowinst wordt.

De financieel directeur van Cowboy, Mark Vincent, liet vorig jaar uitschijnen dat na de jongste kapitaalronde van 10 miljoen euro bij bestaande aandeelhouders dit jaar wellicht een nieuwe kapitaalverhoging zou volgen. Roose wil daar nu niet meer over zeggen dan dat het een ‘mogelijkheid’ is.

‘De crisis in de fietsenindustrie zal zeker nog tot het eind van dit jaar aanhouden. Veel vooral grote fietsmerken zitten nog altijd met grote hoeveelheden onverkochte voorraden’, zegt Roose. Hij rekent er echter op dat Cowboy die storm kan uitzitten, ‘omdat we klein en wendbaar zijn’.

KURSTJENS, B. Met nieuwe fiets moet Cowboy vanaf 2025 winst maken. De Tijd, 20 maart 2024, 14.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo