thema '3 Leven met media'
Spaarrekening met rente van 10 procent is campagne van De Bleeker
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker spoort gebruikers van sociale media aan misleidende reclame op de platformen te melden via het meldpunt van de federale overheidsdienst Economie.
Hoe de risico’s van Tiktok aan onze aandacht ontsnapten
De Europese consumentenorganisatie wil in 15 landen actie ondernemen tegen het ‘oneerlijke’ Tiktok. Was Trumps inschatting dat de populaire app een risico vormde dan toch niet zo gek? Feit is dat het toezicht beperkt is, er Chinese censuurregels gelden en het wereldbeeld van een generatie tieners gestuurd kan worden.
Fake news wordt 6 keer meer gedeeld op sociale media dan echt nieuws, en dat ligt ook aan joù: de ongemakkelijke waarheid over nepnieuws
Fake news wordt zes keer meer gedeeld op sociale media dan echt nieuws. En tijdens de coronacrisis gaat het nóg sneller. Ja, dat ligt aan de algoritmes van sociale media, maar evengoed aan uzelf. En aan de iPad u cadeau gaf aan oma en opa. De ongemakkelijke waarheid over nepnieuws.
Influencers op YouTube, TikTok of Instagram omzeilen handig beperkte regulering
Is dit nu reclame of niet? Voor kinderen is het vaak gissen wanneer ze producten of merken zien op YouTube, Instagram of TikTok. Van regulering is niet of nauwelijks sprake. ‘Influencers weten: de kans dat je gepakt wordt, is op dit moment superklein.’