De Biscoff wordt dé kersttrend van dit jaar, voorspelt The Guardian. Het Belgische speculooskoekje wint aan populariteit bij de Britten, met dank aan de socialemedia-app TikTok.
thema '3 Leven met media'
Hoe bepalend zijn sociale media voor het mentale welzijn van jongeren?
Er zijn wel degelijk een aantal aspecten aan sociale media die schadelijk kunnen zijn voor jongeren. Dat zegt onderzoeker Helen Vossen in een reactie op het onderzoek bij Facebook waaruit blijkt dat onder meer Instagram invloed heeft op het zelfbeeld van tieners. De band met de moeder speelt volgens haar wel een belangrijke rol. Ook seksuoloog Goedele Liekens wijst op de gevaren.
De algoritmes werken altijd voor het bedrijf
De klokkenluider die Facebook al weken stevig doet zweten, maakte haar identiteit bekend op de Amerikaanse tv. Ze verweet haar ex-werkgever ‘keer op keer’ winstbejag boven het algemeen belang te stellen. Vijf vragen over de onthullingen.
TikTok schotelt kinderen valse info voor
Kinderen die zich aanmelden op TikTok worden al vanaf de eerste minuten overspoeld met allerlei onzin over covid, ook als ze daar niet naar zoeken. Dat blijkt uit een onderzoek van de mediawaakhond NewsGuard.
Jongeren en hun ondernemingen gaan viraal op TikTok: “Opeens had mijn video 150.000 views, bestellingen liepen binnen”
Vlaamse jongeren die op het internet viraal gaan met hun eigen mini-onderneming: het kan dankzij videoplatform TikTok.
Mariama (17) en Jana (22) baten elk zo’n “small business” uit via de populaire socialemedia-app. “TikTok is mijn etalage en de perfecte marketingtool om snel nieuwe klanten te bereiken”, klinkt het. Hoe zijn deze jonge vrouwen begonnen met hun eigen zaakje en hoe zetten ze TikTok daar precies voor in?