Het kopiëren van populaire functies van de concurrent is bij sociale media niet nieuw. Maar nu Facebook en Instagram inzetten op een TikTok-achtig algoritme dat een eindeloze stroom van ‘meer van hetzelfde’ serveert, dreigt het sociale aspect van sociale media steeds verder uit zicht te verdwijnen.
Kernwoord 'sociale media'
Klassiek nieuws verdwijnt waar Tiktok verschijnt
Waarom gaan duizenden jongeren achter ‘Jaimy’ aan, een jongen die onterecht verdacht werd van needle spiking? ‘Als tienduizend mensen online zeggen dat hij dat gedaan heeft, denken sommigen dat daar wel iets van aan moet zijn.’
‘Digitale puberteit begint al op tien jaar’
Hoe jongeren omgaan met digitale media is in de twee jaar sinds de vorige Apestaartjaren-studie flink veranderd.
“Zij werken het in de hand, zijn zelfs medeplichtig”
Child Focus legt deel verantwoordelijkheid bij socialemediabedrijven
“We trekken al lang aan de alarmbel”, zegt Niels Van Paemel van Child Focus. Hij reageert op ons onderzoek naar shout-outpagina’s op Instagram. Het is een jacht naar volgers en likes, die vaak eindigt in seksuele uitbuiting van minderjarigen. En via sociale media leren wij dat aan onze jongeren, zegt Child Focus: “De boodschap is simpel: ‘sex sells’.”
Tieners op Instagram, hoe moet dat verder?
Facebook weet dat dochterbedrijf Instagram niet goed is voor het lichaamsbeeld van meisjes, maar hoe gaan wij daarmee om? ‘Je weet dat Instagram niet “echt” is, maar je moet mooie foto’s hebben’, zegt de 16-jarige Berfin Gul.