Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.
thema '11 Streven naar een duurzame wereld'
‘Europa maakt einde aan T-shirt van 2 euro’
Van de fabriek in Bangladesh tot de winkel in Aalst: het Europees Parlement wil grote bedrijven verplichten dat hun hele toeleveringsketen mens en milieu respecteert. De zorgplichtwet legt onder andere ‘fast fashion’ aan banden.
Weinig veranderd na 10 jaar Schone Kleren: “Houding Belgische modewinkels is teleurstellend”
De Schone Kleren Campagne, de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector, is erg teleurgesteld in de houding van de Belgische mode-sector, 10 jaar na de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. “De mooie ambities van een aantal winkels sputteren, andere winkels doen niets of verspreiden zelfs leugens”, zegt de organisatie bij “De inspecteur” op Radio2.
België verwaarloost duurzaamheidsdoelen
Als België de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties wil halen, moet het roer om.
Westerse kledingmerken staan in Myanmar voor dilemma
Primark plaatst geen orders meer in Myanmar. Sinds de militairen er weer de plak zwaaien, is de toestand in de kledingfabrieken bar slecht geworden.