thema '11 Streven naar een duurzame wereld'

Fairtrade katoen breekt uit niche bij kledingketen Bel&Bo

Bel&Bo lanceert als eerste Belgische keten een basiscollectie in fairtrade katoen. Daarmee komt katoen die aan betere lonen is geplukt langzamerhand uit de marge.
Zwart, wit, marineblauw, crème, maar ook zuurstokroze en feloranje: de nieuwe katoenen T-shirts voor dames van het familiebedrijf Bel&Bo zijn binnen. Nog meer kleuren en maten, vooral voor mannen en kinderen, zijn onderweg via de boot uit Azië.

Belgische winkelkar steeds eerlijker, maar fair trade is nog lang niet de norm

Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.

Weinig veranderd na 10 jaar Schone Kleren: “Houding Belgische modewinkels is teleurstellend”

De Schone Kleren Campagne, de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector, is erg teleurgesteld in de houding van de Belgische mode-sector, 10 jaar na de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. “De mooie ambities van een aantal winkels sputteren, andere winkels doen niets of verspreiden zelfs leugens”, zegt de organisatie bij “De inspecteur” op Radio2.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo