mens en samenleving logo

thema '11 Streven naar een duurzame wereld'

De uitdaging voor modebedrijven? Minder maar beter produceren

We worden overspoeld door goedkope kleren van lage kwaliteit. Om het afvalprobleem in te dijken, moeten modebedrijven meer circulair werken, of winst halen uit kleren die mensen langer dragen.

Fairtrade katoen breekt uit niche bij kledingketen Bel&Bo

Bel&Bo lanceert als eerste Belgische keten een basiscollectie in fairtrade katoen. Daarmee komt katoen die aan betere lonen is geplukt langzamerhand uit de marge.
Zwart, wit, marineblauw, crème, maar ook zuurstokroze en feloranje: de nieuwe katoenen T-shirts voor dames van het familiebedrijf Bel&Bo zijn binnen. Nog meer kleuren en maten, vooral voor mannen en kinderen, zijn onderweg via de boot uit Azië.

Belgische winkelkar steeds eerlijker, maar fair trade is nog lang niet de norm

Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.

Copyright © 2025 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers