Catherine Vuylsteke wijst op covid-19-trackers waarmee je kunt uitvlooien welke merken hun stiksters in de steek lieten.
Kernwoord 'verantwoord consumeren'
De echte prijs van goedkoop
Wat kost dat gratis WhatsAppbericht nu écht? Waarom wisselt een vliegtuigticket om de paar minuten van prijs?
Vaak is het verdienmodel van bedrijven totaal ondoorzichtig, of is er – ook letterlijk – een reukje aan. Want is iets gratis of spotgoedkoop, dan betaalt iemand anders wellicht het gelag. De economische logica achter ‘(bijna) gratis’ uitgelegd.
Duurzaam dilemma: kies ik voor bio of niet?
Is de bioversie in je winkelkar leggen, de slimmere keuze voor het milieu en je gezondheid – en het vaak hogere prijskaartje waard?
Redactrice Liesbet Aelvoet pluist het uit.
Zoveel verdient Zara aan een sweater (en zoveel ontvangt de textielarbeider)
Kledingketen Zara maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen, zo blijkt uit onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye. Er is dus nog genoeg marge om de lonen van textielarbeiders op te trekken, benadrukt actiegroep Schone Kleren Campagne.
De vrijdag die een week duurt
Het van oorsprong Amerikaanse kortingencircus rond Black Friday beperkt zich niet langer tot één dag. Daar is lang niet iedereen blij mee. ‘De consument wordt eigenlijk bedot’, zegt Isolde Delanghe, directeur van de Mode Unie.