Kernwoord 'verantwoord consumeren'

Zoveel verdient Zara aan een sweater (en zoveel ontvangt de textielarbeider)

Kledingketen Zara maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen, zo blijkt uit onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye. Er is dus nog genoeg marge om de lonen van textielarbeiders op te trekken, benadrukt actiegroep Schone Kleren Campagne.

‘We verplichten klanten om duurzame voeding te kopen’

Bij Lidl krijg je de keuze niet tussen duurzaam of goedkoop. ‘De klant zou toch bijna altijd voor dat laatste kiezen.’

Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.

Aflevering 3 (slot): Lidl

Een extra stukje voor de duurzame cacaoboer

De chocolade van het Delhaize-huismerk kun je traceren tot op de boon. ‘We hopen zowel onze concurrenten als de klanten te inspireren.’

Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.

Aflevering 2: Delhaize

Er zit iets kroms aan bananenprijzen

De voorbije jaren wint de discountbanaan sterk aan populariteit in België. Vandaag zijn deze goedkope bananen goed voor een marktaandeel van 27,50 %, terwijl dat in 2016 nog 7,70 % was. De druk die deze evolutie zet op de prijzen, die duidelijk dalende zijn, verontrust de producenten.

Bovendien is de recente bananenepidemie – de erg schadelijke fusariumschimmel die afgelopen zomer twee Colombiaanse plantages infecteerde – een bedreiging voor duizenden families die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de bananenteelt.

Om hun plantages te beschermen, zijn investeringen broodnodig maar onmogelijk, gezien de lage prijzen die de producenten voor de bananen krijgen.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo