De voedingsfabrikanten trekken kunstmatige handelsmuren op, waardoor supermarktketens niet kunnen inkopen in goedkopere buurlanden. Dat drijft de prijs voor de consument met 3,50 % op. ‘Hoog tijd dat Europa daar werk van maakt’, vinden de supermarkten.
thema '3 De werking van ondernemingen en organisaties'
Online pakjes kosten maatschappij en milieu 188 miljoen euro per jaar
Uw pakje laten bezorgen tegen de laagste maatschappelijke en ecologische kosten? Dat kan binnenkort via de ‘Smartdrop tool’.
Belgische winkelkar steeds eerlijker, maar fair trade is nog lang niet de norm
Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.
‘Europa maakt einde aan T-shirt van 2 euro’
Van de fabriek in Bangladesh tot de winkel in Aalst: het Europees Parlement wil grote bedrijven verplichten dat hun hele toeleveringsketen mens en milieu respecteert. De zorgplichtwet legt onder andere ‘fast fashion’ aan banden.
‘Dankzij AI gooien we een vijfde minder koffiekoeken weg dan vroeger’
Bakkerijketens gebruiken artificiële intelligentie om te voorspellen welke producten hun klanten zullen kopen. Dat leidt tot minder verspilling en garandeert dat winkels in huis hebben wat de klanten willen.