Milieutaksen zullen de prijzen van vliegtickets in de komende decennia omhoogstuwen, blijkt uit een studie van een Nederlands consultancybedrijf. Zal dat ons gedrag veranderen? ‘Mensen raken gewend aan het feit dat alles duurder wordt.’
Kernwoord 'consumentengedrag'
Minder mannenpakken, meer afhaalmaaltijden
De coronacrisis heeft ons consumptiegedrag vorig jaar ingrijpend gewijzigd. Het gemiddelde huishouden gaf 555 euro minder uit dan twee jaar eerder.
‘We hebben de fysieke winkels gemist, waardoor we ze nu meer waarderen’
Interview Els Bruegelmans, professor Marketing (KU Leuven)
“De winkelkar zal niet meer goedkoper worden”
Lekker handig wanneer je bij een crisis even in de bibliotheek kan lezen hoe het nu verder moet. Maar het boek ‘Consumptie in tijden van pandemie’ vond professor retailmanagement Pierre-Alexandre Billiet (40) – CEO van kennisplatform Gondola – nergens. Hij schreef het dan maar zelf. “Dat tijdelijke promotieverbod van de overheid? Een flater vanjewelste. De winkelkar zal niet meer goedkoper worden.”
Virus verandert winkelstraat
Het middensegment van de retail krijgt het hard te verduren. Dat was al langer het geval, maar corona versnelt de doodsstrijd. ‘De winkelstraat wordt nu in zijn definitieve plooi gelegd.’