Duurzaamheid hoort centraal te staan bij bedrijven, om onze economie fundamenteel om te gooien. Maar dat is geen gemakkelijke oefening. “Groei en duurzaamheid zijn het yin en yang van de komende decennia: noodzakelijk en complementair aan elkaar.”
thema '11 Streven naar een duurzame wereld'
Cacaoboeren botsen met snoepreuzen over ‘armoedepremie’
Op de vooravond van de jaarlijkse snoephoogmis botsen producerende landen en chocoladereuzen over een eerlijke cacaoprijs. Opnieuw dreigen de arme boeren het slachtoffer te worden.
Hipper dan hip: zonnebrillen uit Tomorrowland-afval
Wie dacht dat er niets hippers bestaat dan een weekendje Tomorrowland, heeft nog niet gehoord van de recente creatie van Yuma Labs: zonnebrillen geproduceerd uit gerecycled plastic dat verzameld werd op Tomorrowland 2019.
Corona duwt ook gewone Belg in het rood
Bijna één op de tien Belgen zit tegenwoordig noodgedwongen aan zijn spaargeld om rond te komen. En bijna evenveel mensen overwegen om hun verminderde inkomsten op te vangen door een extra lening aan te gaan. Nog eens 18,00 % balanceert op het randje van de rode cijfers: als de financiële miserie nog lang duurt, gaan ook zij kopje-onder.
De echte prijs van goedkoop
Wat kost dat gratis WhatsAppbericht nu écht? Waarom wisselt een vliegtuigticket om de paar minuten van prijs?
Vaak is het verdienmodel van bedrijven totaal ondoorzichtig, of is er – ook letterlijk – een reukje aan. Want is iets gratis of spotgoedkoop, dan betaalt iemand anders wellicht het gelag. De economische logica achter ‘(bijna) gratis’ uitgelegd.