thema '11 Streven naar een duurzame wereld'

‘Geen winst maken is niet duurzaam’

Duurzaamheid hoort centraal te staan bij bedrijven, om onze economie fundamenteel om te gooien. Maar dat is geen gemakkelijke oefening. “Groei en duurzaamheid zijn het yin en yang van de komende decennia: noodzakelijk en complementair aan elkaar.”

Corona duwt ook gewone Belg in het rood

Bijna één op de tien Belgen zit tegenwoordig noodgedwongen aan zijn spaargeld om rond te komen. En bijna evenveel mensen overwegen om hun verminderde inkomsten op te vangen door een extra lening aan te gaan. Nog eens 18,00 % balanceert op het randje van de rode cijfers: als de financiële miserie nog lang duurt, gaan ook zij kopje-onder.

De echte prijs van goedkoop

Wat kost dat gratis WhatsAppbericht nu écht? Waarom wisselt een vliegtuigticket om de paar minuten van prijs?

Vaak is het verdienmodel van bedrijven totaal ondoorzichtig, of is er – ook letterlijk – een reukje aan. Want is iets gratis of spotgoedkoop, dan betaalt iemand anders wellicht het gelag. De economische logica achter ‘(bijna) gratis’ uitgelegd.

Copyright © 2023 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo