Prijs tweedehands stekkerauto raakt “in vrije val”

De prijs van tweedehands e-auto’s daalt snel. Leasemaatschappijen zoeken kopers voor een groeiend aantal bedrijfswagens waarvan het contract ten einde is.

“Ik heb zopas nog een Nissan Leaf uit 2018 verkocht voor 14.900 euro”, zegt Bruno Van Nieuwenburg, de zaakvoerder van Evercar Gent, een specialist in elektrische tweedehandswagens, aan de telefoon. “Een half jaar geleden zou je daar makkelijk 4.000 of 5.000 euro meer voor betaald hebben. En nu kan je ook nog de Vlaamse premie van 3.000 van de prijs aftrekken.”

Elektrische wagens zakken op de tweedehandsmarkt razendsnel in prijs. Dat komt doordat het aanbod ervan sterker stijgt dan de vraag. Zo’n vijf jaar geleden begon het aantal elektrische bedrijfswagens toe te nemen. Die worden nu, na de afloop van het leasecontract, aangeboden aan particuliere kopers.

Data-analysebedrijf Indicata houdt de cijfers nauwkeurig bij. Het is een initiatief van Autorola, een van de bedrijven waar leasemaatschappijen hun bedrijfswagens via veilingen aan de hoogste bieder verkopen. In België lag de prijsindex voor gebruikte elektrische auto’s in april van dit jaar 18,80 % lager dan in januari vorig jaar. Daarmee is het de snelst in prijs dalende categorie. Voor benzine bedroeg de daling 8,20 %, voor diesel 10,50 %. Het aanbod, uitgedrukt in market days’ supply, is voor batterijauto’s dubbel zo hoog als voor auto’s met een verbrandingsmotor.

“Hoe meer zakelijke klanten elektrisch rijden, hoe groter de uitstroom van die wagens na vier of vijf jaar”, zegt Filip Dobbeleir van Indicata. “Maar het merendeel van het aanbod bestaat nog uit wagens van minder dan twee jaar oud. Dat zijn vaak wagens uit de huurmarkt, van bedrijven als Avis en Hertz.” Dobbeleir vermoedt dat de prijs van tweedehands elektrische wagens dit jaar nog wat verder zakt, en volgend jaar zal stabiliseren. Er zullen dan meer elektrische occasies verkocht worden, omdat de mindsetvan de Vlaming langzaam verandert ten voordele van elektrisch rijden. Dat zegt ook Van Nieuwenburg. “Hoe meer mensen er in een elektrische bedrijfswagen rijden, hoe meer mensen merken dat de nadelen toch niet zo groot zijn als ze dachten.”

Tesla Model 3

Vooral Tesla Model 3 wordt nu veel aangeboden. Terwijl zo’n wagen vorig jaar nog zo’n 36.000 euro moest opbrengen, wordt er nu soms minder dan 30.000 euro voor gevraagd. Dat het aanbod van Tesla’s zo groot is, heeft onder meer te maken met een verkooppiek in Nederland. Daar kende de verkoop in 2019 zo’n sterke opstoot dat het Model 3 de best verkochte auto was. Dat had alles te maken met een gunstige fiscale regeling die tot het einde van dat jaar van kracht was. Een deel van die Nederlandse Tesla’s komt nu naar België, waar de vraag gestimuleerd wordt door de Vlaamse premie. “Dit wordt het jaar van de gebruikte Tesla Model 3”, schreef het blad Autoweek in februari. “Er komen heel veel zakelijke auto’s de occasiemarkt op.” De prijzen staan extra onder druk, omdat Tesla zelf voor zijn nieuwe wagens ook een prijsverlaging heeft doorgevoerd.

Volgens de zoekertjessite Autoscout24.com zijn de prijzen voor tweedehands elektrische wagens zelfs “in vrije val”. Analyse van de zoekertjes leert dat de gemiddelde prijs voor die wagens sinds november 2022 met 17 % gezakt is. Het aanbod van elektrische auto’s op de website is in die periode gestegen van ongeveer 2.000 stuks naar meer dan 6.000. “Het is niet ondenkbaar dat de tweedehandsmarkt de komende maanden overspoeld wordt door ex-leasingauto’s. Goed nieuws natuurlijk, want een ruimer aanbod zal ervoor zorgen dat de prijzen alleen maar competitiever worden”, schrijft het bedrijf in zijn analyse. Het is onvermijdelijk dat het aanbod de komende jaren zal verveelvoudigen. Terwijl in 2020 zo’n 12.000 elektrische bedrijfswagens werden ingeschreven in België, waren dat er vorig jaar een kleine 85.000.

Een belangrijke factor in de doorverkoop van elektrische leasewagens, is dat de afzetmarkt kleiner is dan voor auto’s met een brandstofmotor. “Die beperkt zich tot West-Europa, en dan voornamelijk Nederland, België, de Scandinavische landen en Duitsland”, zegt Frank Van Gool, de directeur van Renta, de federatie van leasebedrijven. “Dat is een vrij beperkt gebied in vergelijking met de afzetmarkt voor benzineauto’s, die in principe overal verkocht kunnen worden.” De dalende restwaarde voor leasewagens zal op termijn ook een weerslag hebben op de leaseprijs, denkt Van Gool. “Een stijging daarvan wordt op den duur bijna onvermijdelijk.”

Vlaamse premie

In Vlaanderen wordt de prijs van tweedehands stekkerwagens nog extra gedrukt door de premie van 5.000 euro voor nieuwe elektrische wagens. Voor heel wat elektrische rijders was dat een prikkel om een nieuwe wagen te kopen. Daardoor komen er meer relatief jonge occasies op de markt. Die kunnen niet genieten van de Vlaamse premie, want die is alleen beschikbaar voor wagens van drie jaar en ouder.

De prijs van jonge occasies moet dus naar beneden, omdat er anders onvoldoende prijsverschil zou zijn met nieuwe wagens. “Wat er aan de ene kant van de markt vanaf gaat, moet ook aan de andere kant worden doorgerekend. De 5.000 euro korting zie je integraal terug op de markt voor jonge elektrische occasies”, zegt Ivo Willems van autosupermarkt Cardoen.

Ook Jess De Roo van de occasiespecialist Dex wijst op het effect van de Vlaamse premies. “Die leiden tot een enorme waardevermindering van de jonge tweedehandswagens, want die zijn op het gebied van prijs ineens niet meer competitief.” Volgens hem zullen de prijzen alleen maar verder blijven dalen. “De vraag naar elektrische wagens is momenteel zeer laag”.

MOOIJMAN, R. Prijs tweedehands stekkerauto raakt “in vrije val”. De Standaard, 10 april 2024, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo