Werklozen maken meer soep

De Belgische sociale onderneming enVie heeft er een succesvol eerste jaar opzitten. Dat wordt gemeten in aantal liters soep die ook gemaakt wordt door onder meer langdurig werklozen.

100.800 liter. Dat is de hoeveelheid soep die enVie afgelopen jaar wist te produceren. Al maakt het bedrijf niet zomaar soep. Het koopt daarvoor het teveel aan groenten van Belgische boeren op, dit jaar 50,4 ton. Daarnaast heeft het bedrijf een uitgesproken sociale doelstelling: het wil mensen die ver van de arbeidsmarkt staan een springplank bieden naar werk. Concreet neemt enVie langdurig werklozen aan, vluchtelingen die werk zoeken en stagiairs met leercontract.

Het bedrijf werd vorig jaar opgericht en kende meteen een erg goed eerste jaar. “Het was een rollercoaster”, zegt algemeen directeur Naomi Smith. “De voorraad die we op voorhand hadden opgebouwd, was in de eerste maanden direct uitverkocht. Later op het jaar heeft zich dat gestabiliseerd.” Door het succes kon enVie meer mensen uit de beoogde doelgroep aannemen dan voorzien. Oorspronkelijk was het van plan om drie mensen aan te nemen die ver van de arbeidsmarkt staan, het werden er uiteindelijk acht.

Smith hoopt dat haar bedrijf, opgericht met financiële hulp van McCain, Randstad Group, REO Veiling, Colruyt Group en de Belgische Federatie van Voedselbanken, tegen maart 2020 break-even draait. “We zullen nooit miljoenen euro’s verdienen, maar dat is niet de bedoeling. Waar ik om geef, is een job en steun geven aan de mensen die willen werken.”

Om dat te doen, wil enVie haar aanbod variëren, door bijvoorbeeld meer verschillende soorten soepen te maken.

GORDTS, P. Werklozen maken meer soep. De Morgen, 6 september 2019, 8.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo