Digitale ‘kassa’ van AH scant klant, niet zijn winkelmand

In het jongste filiaal van Albert Heijn zijn kassa’s en personeel verdwenen. De klant heeft zijn bankkaart alleen nodig om naar binnen te komen. Camera’s en computers ‘lezen’ zijn aankopen en regelen de betaling.

Het is knap koud in het jongste filiaal van Albert Heijn. De proefwinkel die gisteren openging in Zaandam, net boven Amsterdam, is dan ook niet gemaakt voor de slow shopper. In deze AH to go – een omgebouwde zeecontainer – loopt de klant naar binnen, grijpt zijn artikelen en stuift weer naar buiten. Een systeem van camera’s in het plafond en druksensoren in de schappen registreert wat er verdwijnt en trekt het bedrag volautomatisch af van de rekening. Die is gekoppeld aan de betaalkaart waarmee de klant de deur opende.

“Alsof je thuis iets uit de koelkast haalt”, omschrijft de supermarktketen zijn nieuwste concept. Dat is gevat in een zeecontainer van 14 vierkante meter, waarin een glazen gevel is gemaakt met twee deuren. Binnen staan open koelvitrines tegen de achterwand, gevuld met dranken, snacks en kant-en-klaarmaaltijden.

Bij de uitgang staan twee kassa’s die die naam niet verdienen. Op de ene kan de klant een lijstje met aangeschafte artikelen oproepen. Hij hoeft alleen nog de knop ‘Betalen’ in te drukken. Wie zelfs dat te veel werk vindt, kan voor het andere apparaat gaan staan: getekende voetjes op de grond geven precies aan waar. Na een paar seconden meldt een scherm monter ‘Betaald! Bedankt en tot ziens’. Geen gedoe met codes intikken of swipen op de smartphone.

De 100,00 % digitale, kassaloze en personeelsvrije winkel is de jongste stap van Albert Heijn in een lange ontwikkeling. Daarin neemt het bedrijf steeds meer hindernissen weg in de customer journey, zoals dat in marketing-Bargoens heet.

In de jongste winkel is het de klant die wordt gescand. “Er hangen in totaal achttien camera’s boven ons hoofd”, laat manager ‘digital instore’ Jasper Hoogers van Ahold Delhaize zien. “Ze registreren wat je pakt en wat je teruglegt. In combinatie met de druksensoren in de schappen weet het systeem precies wat je koopt.”

Digitale ‘kassa’ van AH scant klant, niet zijn winkelmand. De Morgen, 6 september 2019, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo