Ikea Hasselt wil klanten klimaatgeweten schoppen

Ikea Hasselt en het Provinciaal Natuurcentrum organiseren zeven klimaatwandelingen, om de impact van de mens op de natuur te tonen. ‘Geen enkele winkelketen wereldwijd is op dit moment meer bezig met duurzaamheid.’

Iedereen die dat wil, kan bij het Provinciaal Natuurcentrum een gids aanvragen voor een klimaatwandeling. Dat is een korte tocht van maximaal zes kilometer, waarin de deelnemers gewezen worden op de invloed van de mens op het klimaat.

‘Dat kunnen we overal organiseren’, zegt Jan Mampaey, diensthoofd van het Provinciaal ­Natuurcentrum. ‘Een bushalte kan al een aanleiding zijn om het te hebben over transport, of de aanwezigheid van een eik is voor de gids een link om de problematiek van de processierups te bespreken. De gids springt altijd creatief om met de omgeving.’

Tal van verenigingen vroegen al een gids aan voor zo’n klimaatwandeling. Maar met Ikea Hasselt kwam de vraag uit eerder onverwachte hoek. ‘Het is de eerste keer dat een bedrijf ons daarvoor inschakelt’, zegt Mampaey.

Ambitieuze doelen

Ikea Hasselt kreeg op sociale media vooral kritiek op de klimaatwandelingen. De meubel­gigant wordt door Jan met de pet niet meteen geassocieerd met duurzaamheid en ecologische bezorgdheid. Bovendien eindigt de tocht met een rondleiding in de winkel, waardoor de commerciële belangen lijken te primeren.

Volgens Iris De Herdt, Sustainability Business Partner bij Ikea België, passen de klimaatwandelingen in Hasselt echter perfect binnen de strategie om klanten te inspireren en te informeren over een duurzamere levensstijl.

‘Ikea wil een positieve impact hebben op mens en natuur. We zetten ons daar elke dag voor in en zetten er ook ambitieuze doelstellingen tegenover’, zegt De Herdt.

‘Zo zullen in 2030 al onze producten en verpakkingsmaterialen gemaakt zijn uit hernieuwbare of gerecycleerde materialen. In 2025 willen we emissievrij aan huis leveren, en vanaf 1 januari moeten alle plastic wegwerpproducten, zoals rietjes, bordjes, vuilniszakken, … uit onze vestigingen gebannen zijn.’

Weinig interesse

Retailexpert Jorg Snoeck beaamt de inspanningen van Ikea. ‘Geen enkele winkelketen wereldwijd is op dit moment meer bezig met duurzaamheid dan Ikea’, zegt Snoeck. ‘Ze hebben bijvoorbeeld een labo, Space10, en wat ze daar doen, is onze tijd ver vooruit. Ze zoeken er bijvoorbeeld naar nieuwe voeding, om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van eten te voorzien. Een voorbeeld daarvan is de dogless hotdog, met burgers van insecten of zelfs zeewier. Die wandelingen zijn dus echt maar een heel klein aspect van wat zij doen voor het klimaat.’

Toch loopt de Hasselaar niet meteen warm voor de tocht. Volgens de website van Ikea zijn er nog 23 vrije plaatsen voor woensdag, en voor alle andere wandelingen nog 25 plaatsen.

Inschrijvingen voor de wandeling van woensdag 18/09 kan nog tot en met dinsdagavond via https://events.ikea.com/be/nl/events/#/book/6017

JANSEN, T. Ikea Hasselt wil klanten klimaatgeweten schoppen. De Standaard, 17 september 2019, 34.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo