‘Amazon-algoritme werkt in Amazons voordeel’

Zoekopdrachten op Amazon toonden steeds de meest relevante producten voor de klant. Nu tonen ze vooral de producten die Amazon meer winst opleveren.

Als je op Amazon een zoekopdracht uitvoert, dan schotelde de site je producten voor die het best aansloten bij je zoekterm. Dat is niet langer het geval. Volgens de Wall Street Journal, die met bronnen binnen het bedrijf sprak, heeft Amazon zijn geheime zoekalgoritme aangepast. Nu zal het vooral producten voorschotelen waar Amazon zelf de grootste winst op boekt, zoals producten van Amazons eigen huismerken.

Volgens de WSJ is de aanpassing het resultaat van een jarenlange strijd binnen twee divisies in het bedrijf: het team dat de zoekmachine ontwikkelt, dat intern het A9-team wordt genoemd, en de verkoopafdelingen. A9 hield mordicus vast aan het principe dat zoekresultaten op relevantie moesten worden gesorteerd. Volgens hen zondigde die ommekeer van het algoritme tegen het basisprincipe van het bedrijf dat altijd moet worden gedaan wat het beste is voor de klant.

Maar ze werden door de commerciële afdelingen onder druk gezet om eigen producten van Amazon een voorkeursbehandeling te geven. Tot voor kort opereerde A9 onafhankelijk en rapporteerde het rechtstreeks aan ceo Jeff Bezos. Sinds kort valt A9 echter onder het toezicht van de verkoopafdeling, waarna de arm van de afdeling zou zijn omgewrongen om winstgevendheid voor Amazon een criterium van het algoritme te maken. In een reactie aan de krant ontkent een woordvoerster dat het algoritme in die zin is aangepast.

Juridische gevaren

Het is juridisch gevaarlijk om het algoritme in die zin aan te passen. Zo onderzoekt de Europese Commissie of Amazon zijn macht als verkoopplatform misbruikt om zijn eigen producten te bevoordelen, ten koste van andere aanbieders. En in de VS worden almaar meer onderzoeken geopend naar Big Tech, zoals Amazon, Apple, Google en Facebook worden genoemd. Zowel de Federal Trade Commission als het Congres voert een onderzoek naar marktverstorende praktijken door Amazon.

Het is om die reden dat Amazons advocaten de ingreep in het algoritme hadden afgeraden, meldt de WSJ. Zij vrezen dat de aanpassingen concurrentiewaakhonden bijkomende munitie geven om Amazon aan te pakken.

‘Amazon-algoritme werkt in Amazons voordeel’. De Standaard, 17 september 2019, 27.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo