Musk is nu toch bang voor Chinese concurrenten

Tesla-topman Elon Musk heeft gewaarschuwd dat zonder handelsbarrières de Chinese autofabrikanten de meeste andere autobedrijven in de wereld zullen slopen.

Elon Musk heeft deze week toegegeven dat hij een bocht van 180 graden heeft gemaakt in zijn inschatting van de concurrentie uit China. Dat gebeurde woensdagavond tijdens een gesprek met analisten na afloop van de bekendmaking van de resultaten van Tesla in het laatste kwartaal van 2023.

Hij bestempelde de Chinese autobedrijven als “zeer concurrentieel” en “extreem goed” en voorspelde dat ze buiten China een aanzienlijk succes zullen hebben als ze ongehinderd hun auto’s in Europa en de Verenigde Staten kunnen verkopen. Hij voegde daaraan toe dat zonder handelsbarrières de Chinese autoconstructeurs de concurrentie elders in de wereld zullen slopen. Analisten en auto-experts begrepen dat als een pleidooi om de opmars van Chinese concurrentie op de buitenlandse markten af te remmen.

Het is een wereld van verschil met hoe Musk de Chinese constructeur van elektrische wagens Build Your Dream (BYD) in een interview goed tien jaar geleden nog inschatte. Minachtend zei hij toen: “Heb je hun auto al gezien?”

Waarschuwing

BYD slaagde er in het laatste kwartaal van 2023 voor het eerst in om Tesla te onttronen als ’s werelds grootste verkoper van elektrische auto’s. En dat terwijl Tesla er vorig jaar alles aan deed om via zware kortingen de verkoop van zijn modellen een boost te geven.

Die prijzenslag heeft een serieuze impact gehad op de resultaten van Tesla. De winst tijdens het vierde kwartaal lag lager dan verwacht. Daarbovenop kwam een waarschuwing dat de autoverkoop dit jaar minder sterk zal groeien. De afgelopen jaren kende Tesla een gemiddelde jaarlijkse groei met 50 procent. Analisten sluiten niet uit dat het bedrijf dit jaar genoegen zal moeten nemen met een groei van 20 procent.

Volgens Tesla zelf heeft die lagere groei te maken met de productie en lancering van een nieuwe generatie elektrische voertuigen. Het bedrijf wil vanaf medio 2025 een goedkopere, compacte auto produceren die kan concurreren met het Chinese aanbod. Musk mikt op een Tesla die 25.000 dollar (23.000 euro) kost. Hij zei woensdag dat zijn bedrijf de grenzen van de kostenverlaging en dus ook van de kortingen op de bestaande modellen aan het bereiken is.

De recente uitlatingen van Musk zullen in de Verenigde Staten ongetwijfeld politiek gerecupereerd worden. President Joe Biden heeft al gezegd dat China vastbesloten is om de EV-markt te domineren en dat hij “dat niet zal laten gebeuren”.

Chinese subsidies

Voormalig president Donald Trump, de koploper is voor de Republikeinse nominatie voor de presidentsverkiezingen, heeft aangegeven dat als hij wordt verkozen hij de importtarieven verder zal aanscherpen en de status van China als meest begunstigde handelspartner zal intrekken.

Ook Europa is met de spierballen aan het rollen. Vorig jaar opende de Europese Commissie een onderzoek naar de mogelijkheid om strafheffingen op te leggen als aangetoond kan worden dat de Chinese EV-import goedkoper is dankzij overheidssubsidies.

SERTYN, P. Musk is nu toch bang voor Chinese concurrenten. De Standaard, 26 januari 2024, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo