Kernwoord 'feiten en meningen'

‘Allochtone leerlingen hebben een hogere motivatie dan autochtone’

Jongeren met Turkse of Marokkaanse roots verlaten de schoolbanken vaker zonder diploma dan jongeren zonder migratieachtergrond. Nochtans hebben ze een sterkere motivatie om het goed te doen, stellen onderzoekers. Het Gentse stadsbestuur wil dat scholen de thuistaal van jongeren met buitenlandse roots op school toelaten en inzetten om jongeren met een migratieachtergrond bij de les te houden en het risico op uitstroom zonder diploma te verkleinen. Experts juichen dat initiatief toe. Onder hen Noel Clycq, die zich als professor aan de Universiteit Antwerpen in de omgang met thuistaal op school heeft gespecialiseerd. In De Morgen wijst hij erop dat er een groot potentieel schuilt in leerlingen met buitenlandse roots: ‘Jongeren met een migratieachtergrond hebben een hogere motivatie om het goed te doen op school dan jongeren zonder migratieachtergrond.’

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo