Code rood in Amerika: ketchupdroogte dreigt

De volgende keer dat u bij uw fastfoodmenu geen ketchup krijgt, ga dan niet schelden tegen de medewerker achter het raam. Er dreigt immers een tekort aan de populaire rode tomatensaus. En ja, ook dat is te wijten aan Covid-19. In de VS is zelfs sprake van ketchupdroogte.

Het was The Wall Street Journal die als eerste kond deed van de dreigende nationale rampspoed. Kraft Heinz, de multinational die in de Verenigde Staten goed is voor 70,00 % marktaandeel op de ketchupmarkt, kan met moeite de dramatische schommelingen in de vraag bijbenen. En zoals alles dezer dagen is ook hier corona de hoofdschuldige. Om de pandemie in te dijken moesten ook in de VS de restaurants dicht. Dat zorgde ervoor dat ze zich massaal wierpen op gebruiksvriendelijke maaltijden via takeaway, met de daarbij horende kleine porties ketchup. Amerikanen ontdekten intussen ook de lockdownversie van homecooking en maakten meer dan vroeger thuis zelf hun frietjes. De verkoop van de saus steeg in de detailhandel in 2020 met liefst 15,00 %.

Zakjes ketchup

Het marktaandeel van de zakjes ketchup is inmiddels geëxplodeerd ten koste van de tafelflessen. Toen restaurants hun eetzaal weer mochten openen, moesten klanten de ketchuppakketjes immers nog steeds gebruiken omdat de klassieke ketchupflesjes van de tafels waren geweerd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Het gebruik van tomatenketchup in de kleine zakjes steeg daardoor zo snel dat de leveringsketen nog amper kan volgen. De prijs van dergelijke pakketjes is intussen ook met ruim 13,00 % gestegen sinds begin dit jaar.

Verscheidene grote fastfoodketens raakt daardoor in de problemen. Long John Silver, bekend om zijn fish & shrimp-menu’s, zag zich zelfs genoodzaakt om te wisselen van leverancier. Voor het eerst sinds zijn ontstaan in 1969 geen Heinz Tomato Ketchup meer bij de fastfoodketen. Voor de zowat 750 vestigingen van Long John Silver betekende de ketchupdroogte een bijkomende factuur van liefst 500.000 dollar (zo’n 420.000 euro), omdat de aankoop van pakjes via andere leveranciers duurder is dan de prijs per bulk. Ook de 630 locaties van de keten Texas Roadhouse zit met de handen in het haar. Zij kopen jaarlijks zo’n 55 miljoen ounce ketchup van Heinz, omgerekend zo’n 1,7 miljoen liter. Nu kan de ketchupmaker de steakhouseketen niet verzekeren van voldoende verse aanvoer. Pikant weetje: Kraft Heinz Co. is dan wel de koning van de ketchup, maar de bekendste fastfoodketen McDonald’s verbrak jaren geleden al het contract met de 150-jarige producent.

Het ketchup-conflict treft een hoeksteen van het Amerikaanse dieet. Ketchup die in de VS wordt verkocht, wordt meestal gemaakt in grote binnenlandse fabrieken met tomaten die vaak worden geteeld in de Central Valley van Californië. De tomatensaus is de meest geconsumeerde saus in Amerikaanse restaurants: in 2020 alleen al werd 300.000 ton verkocht via restaurants. Maar het grootste verbruik vindt plaats in de Amerikaanse gezinnen, met een omzet van meer dan een miljard dollar in 2020.

Aanbod opvoeren

Steve Cornell, een van de directeuren van Kraft Heinz, zei tegen The Wall Street Journal dat restaurants geduld moeten hebben terwijl het aanbod wordt opgevoerd. Het bedrijf is van plan om deze maand twee nieuwe productielijnen te openen en daarna nog meer, waardoor de productie met ongeveer 25,00 % zal toenemen voor een totaal van meer dan 12 miljard pakjes per jaar. Kraft Heinz draait nu al overuren en heeft een aantal variëteiten ingekrompen om zich te concentreren op het maken van meer portieverpakkingen. Maar de gigant heeft zich verkeken op de gewijzigde vraag en heeft de loyaliteit van fastfoodketens ernstig beschadigd.

Het lijkt erop dat het drama zich enkel beperkt tot de VS. Nigel Dickie, de Europese woordvoerder voor de internationale groep, reageerde niet op onze vraag, maar een beperkte navraag leert dat er in onze contreien geen problemen zijn gemeld. De grootste ketchupfabriek van de groep in Europa staat in het Nederlandse Elst. Die draait als vanouds zijn 1,8 miljoen flessen per dag. Ook bij Burger Brands Belgium, de onderneming die alle Quick- en Burger King-restaurants in België beheert, worden geen problemen gemeld.

DESMET, L. Code rood in Amerika: ketchupdroogte dreigt. De Morgen, 7 april 2021, 5.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo