Europa zet deur voor retroactieve taks op Chinese wagens open

Nu de Commissie zegt bewijs van “oneerlijke concurrentie” te hebben, begint Europa met de douaneregistratie van elektrische auto’s uit China. Zo kan het met terugwerkende kracht importtarieven opleggen.

De handelsspanningen tussen Europa en China lopen verder op. Deze keer is het Brussel dat de stok in het hoenderhok gooit. Nadat voorzitter Ursula von der Leyen in september vorig jaar al een grootscheeps onderzoek had aangekondigd naar mogelijke dumping van Chinese elektrische auto’s op de Europese markt, gaat de Europese Commissie nu een stap verder.

In een nieuw document, dat dinsdagavond laat werd gepubliceerd, kondigt de Commissie de douaneregistratie aan van elk elektrisch voertuig dat vanaf nu vanuit China in Europa wordt geïmporteerd. Zo wil ze het mogelijk maken om op een later moment met terugwerkende kracht extra invoertaksen op te leggen aan die auto’s.

Overgesubsidieerd

Hoewel het onderzoek nog lang niet rond is, zegt de Commissie nu al over “voldoende bewijsmateriaal” te beschikken dat er vanuit Peking sprake is van “oneerlijke concurrentie”. Chinese autofabrikanten zouden rechtstreeks geld krijgen van de overheid, de overheid zou bepaalde belastingen en andere heffingen niet innen, en ze zou goederen of diensten goedkoop leveren aan fabrikanten. Dat alles met de bedoeling om de overgesubsidieerde elektrische auto’s in het buitenland te verkopen.

De verplichte douaneregistratie moet voorkomen dat de Europese automarkt al te veel schade oploopt voor het onderzoek afgerond is. De Europese auto-industrie heeft sterk te lijden onder de toegenomen concurrentie vanuit China. Op de markt voor elektrische auto’s is een ware prijzenslag gaande, waarbij goedkope modellen van BYD en Lynk de doorgaans veel duurdere Europese elektrische auto’s uit de markt dreigen te duwen.

Volgens de Commissie is de toestand op de Europese automarkt “kritiek”, omdat de import van goedkope Chinese auto’s in een “relatief korte periode” zeer sterk is gestegen. Tussen oktober 2023 en januari 2024 zijn er net geen 118.000 auto’s vanuit China geïmporteerd. Dat is 14 % meer dan een jaar eerder.

Volgens het persagentschap Reuters moet het onderzoek naar mogelijke staatsgesubsidieerde Chinese dumpingpraktijken tegen november afgerond zijn. De Commissie zou in juli met een voorlopige conclusie kunnen komen en op basis daarvan al voorlopige extra invoerheffingen invoeren. Het huidige importtarief op Chinese auto’s in Europa bedraagt 10 %.

Dwangarbeid

Peking reageert ontgoocheld op het initiatief van de Europese Commissie. Volgens de Chinese Kamer van Koophandel stijgt de export naar Europa simpelweg doordat er meer vraag is naar elektrische auto’s. De Chinese South China Morning Post vreest dat dit slechts het begin is van een periode waarin de handelsspanningen tussen Europa en China almaar verder toenemen.

Eerder deze week bereikte Europa al een voorlopig akkoord over een nieuwe wet die producten die gemaakt zijn met dwangarbeid uit de Europese Unie moet weren. En vorige maand zette de EU drie Chinese bedrijven op de sanctielijst, omdat ze goederen naar Rusland exporteerden die ook voor militaire doeleinden gebruikt kunnen worden.

TANGHE, N. Europa zet deur voor retroactieve taks op Chinese wagens open. De Standaard, 7 maart 2024, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo