Nog steeds erg in trek: de job van maaltijdkoerier

Terwijl bedrijven verlegen zitten om per­so­neel, heeft de maaltijdkoerier Deliveroo een wacht­lijst van 10.000 kandidaten die willen fietsen. Het gaat vooral om jongeren die een centje willen bijverdienen.

Vakbonden zijn zeer kritisch over de sector van de maaltijdkoeriers. De sector staat volgens hen voor een onzeker uurloon en weinig of geen sociale rechten. Toch lijkt de job gewild. Zo ontving de maaltijdkoerier Deliveroo vorig jaar 40.000 aanvragen om als koerier te starten. In België zijn momenteel al 3.250 koeriers voor het bedrijf aan de slag. Het heeft nu een wachtlijst van 10.000 koeriers, van wie 6.000 in Brussel en 2.000 in Antwerpen. En dat terwijl bedrijven in de huidige arbeidsmarkt schreeuwen om personeel.

Geen klassieke job

Dat is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt, zegt Klaas Soens, directeur van de handels-federatie Comeos die een studie over de sector bij haar leden organiseerde. Hij wijst erop dat de koeriers overwegend mensen zijn die een centje willen bijverdienen wanneer het hen uitkomt en helemaal geen klassieke job met vaste werkuren zoeken. ‘In Genève haakte drie vierde van de koeriers af toen ze verplicht werden als werknemer met een vast uurrooster te werken in plaats van als zelfstandige.’ Bovendien, stelt Soens, biedt de sector ook kansen aan moeilijker profielen. ‘Het is een laagdrempelige job waar je gemakkelijk kan in- en uitstappen. Het helpt ook bij de integratie van moeilijker te activeren groepen, bijvoorbeeld omdat men de landstaal onvoldoende spreekt voor een vaste job elders.’

‘In Genève haakte drievierde van de koeriers af toen ze verplicht werden als werknemer met vast uurrooster te werken’ Klaas Soens Directeur Comeos Vlaanderen

Volgens Soens blijkt uit gegevens van Uber Eats en Deliveroo dat de koeriers ofwel een andere hoofdjob hebben (32%), werkzoekend zijn (19%) of student (18%). Het zijn ook meestal jongeren, alleenstaanden en kinderloze mensen die in dit segment actief zijn. Opvallend is dat negen op de tien koeriers de job zien als een bijverdienste van zo’n 15 uur per week die bovendien maar zo’n 3.000 euro op jaarbasis oplevert. Een op de drie van de koeriers is van buitenlandse afkomst. Vele koeriers doen de job gedurende enkele maanden. Het is een kleine minderheid die er een hoofdactiviteit in ziet. Dat is mogelijk anders bij Just Eat Takeway dat in tegenstelling tot Uber Eats en Deliveroo niet met zelfstandige koeriers werkt, maar met bedienden. In de praktijk gaat het om uitzendkrachten, werknemers met een contract van bepaalde duur en werknemers met een contract van onbepaalde duur.

Vorige maand schreven zich bij Deliveroo nog 2.733 kandidaten in, in januari waren er dat 3.165. Deliveroo zoekt vooral in kleinere steden nog koeriers, zegt woordvoerder Rodolphe Van Nuffel. Zo’n 200 in steden zoals Gent, Sint-Truiden, Aalst, Oostende of Turnhout. ‘Binnenkort gaan we ook van start in Dendermonde en Lokeren. Alleen voor die twee steden zoeken we nog 50 koeriers’, zegt Van Nuffel. Just Eat Takeway zoekt nog koeriers in Brussel. Het probeert met hospitalisatieverzekeringen en gsm’s mensen te overtuigen om voor hen te rijden.

De regering stopt de bedrijven in de deeleconomie in een strikter kader. Het begrip ‘zelfstandig’ wordt scherper gedefinieerd. Soens zegt dat het een kleine sector is die in het niets verdwijnt tegenover de 4,5 miljoen werkende Belgen. Flexibiliteit is nodig om pieken op te vangen, zegt hij. De vakbonden vrezen dat de koeriers straks ook gewone jobs in de detailhandel zullen innemen als meer supermarkten de platformen gebruiken om boodschappen aan huis te brengen.

Vooral in Brussel

Het fenomeen van maaltijdkoeriers deed in oktober 2015 zijn intrede in België met Deliveroo als bekendste speler. In zes jaar tijd ging het aantal steden waar men online maaltijden kan bestellen die aan huis geleverd worden, van 0 naar 34. Opvallend is dat van de 3.000 restaurants die met koeriers-platformen werken, 1.300 of bijna de helft in Brussel is gesitueerd. Vlaanderen (1.050) en Wallonië (550) volgen.

Volgens Comeos heeft één Belg op de vier al ooit online een maaltijd besteld. Tijdens corona steeg het aantal gebruikers met 65 %, maar ook na de heropening van de horeca in juni 2021 bleef het aantal bestellingen hoog. Dit alternatief verkoopmodel, dat vooral in trek is bij kmo’s, lijkt dan ook een blijver.

DENDOOVEN, D. Nog steeds erg in trek: de job van maaltijdkoerier. De Standaard, 30 maart 2022, 22.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo