1,65 miljard elektronische betalingen (maar cash blijft koning)

1,65 miljard betalingen gebeurden vorig jaar met een bankkaart of een app, een record en een stijging met liefst 10,00 % ten opzichte van 2019. En toch zit er nog rek op, want in 2019 gebeurde nog 57,00 % van alle betalingen met cash geld. “We kennen nog niet het effect van corona, maar ik vermoed niet dat we al aan 50/50 zitten”, zegt Ivo Van Bulck, directeur commercial banking bij Febelfin.


Dat elektronisch betalen in 2020 een hoge vlucht nam, heeft te maken met de coronacrisis. Vooral het aandeel mobiele en contactloze betalingen groeide sterk. In totaal haalden de Belgen 125 miljoen keer hun smartphone boven om mobiel te betalen met de Payconiq by Bancontact-app. Dat zijn gemiddeld 11 mobiele betalingen per Belg. Het gaat om een stijging met 88,00 % ten opzichte van 2019.

Contactloos betalen

“Als je ziet dat heel veel handelaars hun klanten hebben opgeroepen om zoveel mogelijk te betalen met de kaart, dan hoeven we ons over deze cijfers niet te verbazen”, zegt Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector. “We hebben allemaal wel de affiches aan de winkeldeuren gezien. Het contactloos betalen is gegroeid van 16,00  naar 42,00 %. Zodra mensen het hebben geprobeerd en het gebruiksgemak hebben ondervonden, zijn ze geneigd om het te blijven doen.”

“Mobiel betalen of wat wij ‘biepen’ noemen, is zeker het nieuwe betalen”, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company (BPC). “We zien een duidelijke stijging in mobiele betalingen, maar de vertrouwde Bancontact-kaart blijft een stevige positie bekleden en zal nog niet meteen uit het straatbeeld verdwijnen.”

Cashgeld… kost geld

“Als het over mobiel betalen gaat, dan zie je dat die methode heel goed ingeburgerd is bij jongeren”, zegt Lotta de Meulenaere, directeur Communicatie & Marketing bij BPC. “83,00 % van wie jonger is dan 35 jaar heeft een betaal-app op zijn telefoon staan; bij de 55-plussers is dat 55,00 %, wat ook wel aantoont dat het geen fenomeen van de jeugd is, maar gewoon hoort bij het dagelijkse leven.”

Cashbetalingen zijn dan misschien op hun retour, ze maken nog altijd het leeuwendeel van de betalingen uit. “De Europese Centrale Bank publiceert elke drie jaar een studie en in 2010 zagen we dat 63,00 % van alle betalingen nog steeds met cash gebeurden. In 2019 was dat gedaald naar 57,00 %. We weten weliswaar niet hoe corona dit cijfer heeft beïnvloed, al hebben we wel gemerkt dat er beduidend minder cash geld is afgehaald het voorbije jaar.”

Ivo Van Bulck denkt niet dat we al aan 50/50 zitten. “Ik wil ook een groot misverstand uit de wereld helpen: het is niet de bedoeling om te evolueren naar een cashloze maatschappij, maar wel om alternatieven te bieden naast cash, zodat je ook kan betalen met de kaart, de app of op welke wijze dan ook. De overheid benadrukt dat cash zijn prijs heeft: je moet biljetten drukken, vervoeren, bewaren. Komt daarbij dat handelaars een deel van hun werktijd moeten besteden aan die cashload.” Marchand: “Cash geld kost elke Europeaan 129 euro per jaar, zo berekende de Europese Centrale Bank.”

Vertrouwen stijgt

Payconiq startte twee jaar geleden als een app om met je smartphone betalingen te doen. Intussen valt er veel meer uit te halen voor wie de app ook koppelt aan zijn persoonlijke bankrekening, naast de koppeling aan zijn kaart. Vrienden terugbetalen zonder een QR-code te moeten scannen, betaalverzoeken sturen, trein- en bustickets aankopen, samenleggen voor een groepscadeau, geld doneren aan een goed doel, enzovoort. Is dat allemaal wel veilig? “Het vertrouwen is groot”, zegt De Meulenaere. “59,00 % van de Belgen heeft vertrouwen in contactloos betalen zonder pincode, terwijl dat een jaar eerder nog maar 37,00 % was. 52,00 % van de Belgen vindt ook dat mobiel of contactloos betalen tegenwoordig even veilig is als de traditionele betaalmogelijkheden. Vorig jaar gaf nog maar 40,00 % dit aan.”

COPPENS, M. 1,65 miljard elektronische betalingen (maar cash blijft koning). Het Laatste Nieuws, 10 februari 2021, 12.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo