Ook de jeugd wil meer stemmen in de media

Vlaamse jongeren vragen meer diversiteit van journalisten en programmamakers
De Vlaamse jeugd wil meer diversiteit in de media. Daarom lanceert de Vlaamse Jeugdraad vandaag de grootschalige campagne #KijkNaarOns. Op sociale media zullen tips voor mediamakers te zien zijn, en de nieuwsredacties van VRT en DPG Media worden aan een workshop onderworpen.

“Beste mediamaker, wij kijken naar jullie, maar kijken jullie ook naar ons?” Dat is het uitgangspunt van de nieuwe campagne van de Vlaamse Jeugdraad, de officiële adviesraad van de Vlaamse regering voor alle beslissingen die een impact hebben op de leefwereld van kinderen, jongeren en hun organisaties. Vrijwilligers van de Jeugdraad spraken afgelopen jaar met meer dan 1.300 kinderen, jongeren en organisaties over diversiteit in de Vlaamse media. Ze gingen op zoek naar wat jongeren verwachten en in welke mate ze zich gerepresenteerd voelen door de Vlaamse media. Het eindoordeel is niet bepaald lovend.

“Ik herken me niet in Vlaamse tv”, zegt rolstoelgebruiker Seppe Hemerijckx (23), die een van de respondenten was. “Als er toch eens iemand met een fysieke beperking in beeld komt, is het ofwel triest ofwel inspirerend. Programmamakers kunnen ons nooit ‘gewoon’ tonen.”

Campagne

Met de #KijkNaarOns-campagne wil de Vlaamse Jeugdraad vanaf vandaag aandacht vestigen op “een diverse samenleving die ze soms moeilijk weerspiegeld ziet op het scherm”. Alexandra Smarandescu, voorzitster van de Jeugdraad: “16 procent van alle inwoners van België is jonger dan 18, maar in de Vlaamse media komen ze maar 3 procent van de tijd in beeld, vaak binnen beperkte thema’s of actualiteit. Dat kan toch niet? Wij willen mediamakers en journalisten de hand reiken en meewerken aan een diverser medialandschap.”

De komende dagen zullen acht tips voor mediamakers in een reeks video’s op YouTube en sociale media te zien zijn, gaande van ‘zorg voor meer diversiteit in het personeel’ tot ‘maak van diversiteit en inclusie een criterium bij het werken met productiehuizen en externe partners’. Vrijwilligers van de Vlaamse Jeugdraad trekken deze week ook naar VRT, DPG Media en minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). Ze zullen er met een ‘TED Talk’ de campagne voorstellen en gaan in dialoog over het huidige diversiteitsbeleid met de aanwezige mediamakers.

Leen d’Haenens, professor mediastudies aan de KU Leuven, vindt dit een goed initiatief. “Je zag het al met de klimaatbeweging en nu zie je het opnieuw: jongeren gaan zich meer en meer in het beleid mengen en het voortouw nemen”, zegt D’Haenens. “Dat is nodig, want Vlaamse nieuwsmedia kunnen op dit vlak toch beter. Sommigen zijn allergisch voor het woord ‘diversiteit’, daarom heb ik het graag over meerstemmigheid: meer stemmen laten horen in het debat.”

“Het belang van meerstemmigheid moet continu onder de aandacht gebracht worden”, vervolgt D’Haenens. “Dat is zoals campagnes die aanzetten om meer te bewegen of te stoppen met roken. Je moet journalisten dat blijvend inpeperen. Ik denk daarbij niet alleen aan kleur, maar ook aan opiniediversiteit, aan meer zogezegd ‘conservatieve’ standpunten. Journalisten moeten niet alleen schrijven wat hun veronderstelde publiek wilt, neen, ze moeten hun publiek ook confronteren met ideeën waar ze niet automatisch aan denken.”

Ook Jiwan Singh (18), student humane wetenschappen, nam deel aan de bevraging van de Vlaamse Jeugdraad. Hij vindt dat rechtse mensen door de media vaak verkeerd worden geportretteerd. “Als je rechts denkt, word je vrijwel onmiddellijk als een simpele boer, een racist neergezet”, zegt hij. Singh: “Ik denk wel dat de berichtgeving beter gaat worden. In Amerika heb je nu Newsvoice, een medium dat pretendeert nieuws zonder bias te brengen. Generatie Z is de meest rechtse generatie ooit. Meer en meer jongeren beseffen: we moeten niet alles voor waar aannemen wat in het nieuws verschijnt. Media zullen harder hun best moeten doen.”

VAN DAMME, F. Ook de jeugd wil meer stemmen in de media. De Morgen, 3 februari 2020, 8.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo