mens en samenleving logo

Eerst shoppen en dan showen op Instagram

Belgische primeur in Wijnegem: ‘instarooms’ als decor voor socialemediafoto’s
De eerste ‘instarooms’ in ons land vind je in Wijnegem. De kleurrijk ingerichte kamers zouden de perfecte decors zijn voor socialemediafoto’s. Al lijkt de interesse beperkt. ‘Als je mensen wilt lokken, moet het al heel speciaal zijn.’
Zaterdagnamiddag. In Wijnegem Shop Eat Enjoy, formerly known as Wijnegem Shopping Center, slenteren nietsvermoedende kooplustigen voorbij de ‘instarooms’, verspreid over het winkelcentrum. Veel Instagram-gebruikers zijn er vandaag niet te zien. Bezoekers kijken eerder vreemd op wanneer ze een inhammetje in oker met zwarte bollen of jungleachtig tafereeltje passeren. De meesten hebben niet meteen door wat van hen wordt verwacht.

Bij instaspot nummer vijf, een herfsttafereel in een bosrijke omgeving, plaatst Kevin Martens zoontje Elias op het tapijt. Er is enige overtuigingskracht en een mama voor nodig om de kleine jongen een beetje deftig in beeld te krijgen. De foto is echter niet bedoeld voor Instagram, zegt Martens. “Wij zitten daar niet op, nee. Het zag er hier gewoon leuk uit.”

De instarooms in Wijnegem kunnen moeilijk een succes genoemd worden, al benadrukt marketingverantwoordelijke Zsofi Horvath wel dat er zaterdagochtend al heel vroeg wel ‘instagrammers’ waren. “Het is ook nog maar de eerste dag. Zoiets moet een beetje groeien. Eenmaal mensen de foto’s delen die ze hier gemaakt hebben, komt er ongetwijfeld meer respons”, zegt ze.

De instarooms in Wijnegem zijn gratis. In oktober opent in Brussel Smile Safari, een pretpark voor instagrammers, waar bezoekers wél 20 euro toegangsgeld zullen moeten betalen. Initiatiefnemer en vlogger Hannes Coudenys gelooft erin. “We gaan voor een belevingsparcours met leuke achtergronden, geschikt om goede foto’s en video’s te maken. De bedoeling is dat je met vrienden een leuke uitstap hebt, herinneringen maakt en daar foto’s en video’s van kunt delen. Mensen willen daar best wel iets voor betalen.”

Digitale marketingexpert Clo Willaerts twijfelt daar openlijk aan. “20 euro is voor veel mensen toch al boven een bepaalde grens. Voor leuke foto’s alleen zullen velen dat niet willen betalen. Zeker omdat het fenomeen ‘foto’s nemen tegen een leuke achtergrond’ al meer dan vijf jaar oud is. Het heeft zelfs een impact gehad op de interieurs van veel bars of restaurants. Die zorgen ervoor dat het voor hun klanten aantrekkelijk is om foto’s te nemen, door kleuren te gebruiken, planten te zetten of een selfiemuur te voorzien. Dat is heel slim, want als die foto’s gedeeld worden, zorgt dat voor onbetaalbare reclame.”

Aangezien je vandaag de dag al op heel wat plaatsen Instagram-waardige foto’s kunt maken, bieden instarooms, zoals die in Wijnegem, nog nauwelijks een meerwaarde. Volgens Willaerts zit er niemand op te wachten. Wie er geld voor wil vragen, zoals Smile Safari, zal behoorlijk uit de pijp moeten komen om mensen te lokken, meent ze. “Zolang ze maar niet met ballenbaden beginnen”, geeft Willaerts nog mee. Want dat heeft de doorsnee instagrammer volgens haar al wel gehad.

Coudenys maakt zich niet meteen zorgen. “Wij hebben, in tegenstelling tot Wijnegem, geen shoppingaspect voor ogen: wij mikken alleen op de beleving. Het pretparkeffect, zeg maar: schommelen op een aardbei, surfen op een stuk pizza, en ja, ballenbaden.”

Dat de trend passé zou zijn, vindt Coudenys onzin. “Het klopt dat je in de Verenigde Staten al een tegenbeweging ziet. Mensen die zich niet meer laten zien of zelfs opzettelijk lelijke foto’s posten. Dat zal hier ook gebeuren, maar zover zijn we nog lang niet. Wij lopen een beetje achter, op dit moment is dit wel nog heel populair hier. Kijk naar Amsterdam, daar opent de komende week iets gelijkaardigs als Smile Safari. Dat het passé zou zijn, is dikke zever.”

GALLE C. Eerst shoppen en dan showen op Instagram. De Morgen, 9 september 2019, 6.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers