Acht maanden nadat Microsoft Nokia heeft gekocht, lanceert het bedrijf zijn goedkoopste met het internet geconnecteerde telefoon ooit. Microsoft vist meer dan ooit op de bodem van de gsm-vijver.
29 dollar exclusief btw, omgerekend een kleine 25 euro. Zoveel zal de Nokia 215 kosten. Voor die prijs krijgt u uiteraard geen superdeluxe smartphone. Het kleinood heet in vakterminologie een feature phone. Eigenlijk is het een ‘dom’ toestel, maar het krijgt wel bepaalde functionaliteiten van zijn slimmere broertje mee.
Dat wil zeggen dat je niet zelf kan kiezen welke inhoud – apps – je je telefoon meegeeft, maar dat de toestellen wel voorzien zijn van een internetverbinding (weliswaar enkel 2G), een browser (Opera Mini) en een hoop sociale apps zoals Facebook, Facebook Messenger en Twitter. Op het kleine schermpje en met het trage internet zal dat allemaal een matige gebruikservaring geven. Maar Microsoft rekent duidelijk op de aantrekking van het social web om zieltjes te winnen.
Wie zich niet meteen aangetrokken wordt door de features van de telefoon, kan misschien wel vallen voor de batterij van het toestel. Want per dollar die u betaalt, krijgt u een volledige dag batterijkracht in de plaats – weliswaar in stand-bymodus. Met één oplaadbeurt houdt het toestel het dus 29 dagen uit in stand-by. Al bellend kan het toestelletje 20 uur mee. Het soort batterijleven waar smartphonebezitters enkel van kunnen dromen.
Met de Nokia 215 mikt Microsoft nadrukkelijk op de ontwikkelingslanden, waar de mobiele markt nog het snelst groeit en waar het meeste marktaandeel te winnen valt. Met dit wel erg goedkope exemplaar hoopt Microsoft consumenten aan zich te binden die later hopelijk upgraden naar een duurder toestel van hetzelfde merk. Zo wil Nokia toch nog iets kunnen betekenen op de smartphonemarkt, waar het in de ontwikkelde markten de boot volledig miste.
Voormalige Nokia-baas Stephen Elop – nu executive vice president Devices bij Microsoft – hamert al lang op die strategie. Daarom is het wat vreemd dat Microsoft dit toestel nu onder de Nokia-merknaam lanceert. Voor zijn smartphones heeft Nokia immers de naam losgelaten. Die worden nu onder de Lumia-vlag in de markt gezet. Met verschillende merken lijkt de upgrade naar een smartphone van Nokia wat minder evident. Sommige waarnemers zien er dan ook een teken in dat Nokia bereid is zich neer te leggen bij een sterke positie aan het goedkope eind van de prijsvork.
Het toestel mikt in de meer ontwikkelde markten ook op gebruikers met meer dan één toestel. Wie bijvoorbeeld voor het werk een afzonderlijk nummer heeft, kan geïnteresseerd zijn in een spotgoedkoop toestel dat net dat ietsje meer kan. Ook wie een lange reis plant, kan zich aangetrokken voelen door de functionaliteiten en de krachtige batterij. Dat je het geheugen van het toestel kan uitbreiden met een micro-SD-kaartje – en er dus veel muziek op kwijt kan – is voor die laatste categorie een pluspunt.