Prijzen tweedehandsauto’s dalen na lange hausse

Aarzelende particulieren en komst van veel nieuwe occasies spelen markt parten

Aarzelende particulieren hebben de prijzen van tweedehandswagens dit jaar gedrukt. Ook de komst van extra lage-emissiezones en van veel nieuwe occasies speelt mee.

‘Zitten we in de storm of in het oog van de storm? Hoe dan ook: wat we vandaag zien, is bizar. De grote Europese inkopers van tweedehandsauto’s houden de hand op de knip’, zegt Cardoen-CEO Ivo Willems.
In het eerste halfjaar kon de verkoop van tweedehandsauto’s de levering van nieuwe wagens lang niet volgen in ons land. In de eerste categorie was er volgens de sectorfederatie Traxio een stijging van 15 %. In de tweede categorie ging het om ruim 30 %, bleek eerder deze week.

Tegelijk stelt Willems ‘een prijsdaling van 5 tot soms 10 %’ vast voor tweedehandsauto’s. Uit de Europese prijsmonitor voor tweedehandswagens van de Europese occasiespeler Auto1 blijkt dat de handelsprijzen voor tweedehandsauto’s in juni ruim een tiende lager lagen dan een jaar geleden. De kleinere interesse van particulieren weegt door, verklaart Marc Gros, een data-analist bij de tweedehandssite Goca. ‘De inflatie en de hoge energiekosten hebben een behoorlijke impact op het budget van particulieren, die goed zijn voor de overgrote meerderheid van de tweedehandsmarkt. Mensen zijn bang om te investeren in een nieuwe tweedehandsauto en doen dat alleen als dat noodzakelijk is.’ Ook is de prijsdaling het gevolg van het oplossen van de onderdelentekorten tijdens de coronacrisis, waardoor nu veel jonge tweedehandsauto’s op de markt komen. Vooral voor oudere diesels dalen de prijzen. ‘Steeds meer steden voeren een lage- emissiezone in, waardoor je met de vervuilendste auto’s de stad niet meer in mag. Eerst merkte je dat aan de verkoop en de prijzen in de steden, maar ook in de regio errond willen mensen van hun oude auto af’, zegt Willems.

Zeker in Wallonië staat een revolutie voor de deur. De Waalse regering is van plan vanaf 1 januari 2025 het hele gewest tot lage-emissiezone uit te roepen, waardoor auto’s met een euronorm 3 of lager niet meer welkom zijn. Traxio becijferde dat dan een kwart van het Waalse wagenpark ofwel 440.000 auto’s niet meer de Waalse wegen op mogen. Al is het niet zeker of het plan na de verkiezingen overeind blijft.

Onbetaalbaar

Met de prijsdaling komt een eind aan een lange hausse. De afgelopen twee jaar explodeerden de prijzen voor tweedehandsauto’s. Dat kwam vooral door een sterk dalend aanbod. De coronacrisis en de daaruit voortvloeiende onderdelentekorten leidden tot lange levertijden voor nieuwe auto’s, waardoor ook minder wagens doorschoven naar de tweedehandsmarkt.

Ook nam de vraag toe: door corona verruilden mensen het openbaar vervoer voor een auto. Maar belangrijker was dat de particulier afhaakte als koper van nieuwe auto’s. Die zijn de afgelopen jaren in hoog tempo duurder en daarmee voor veel particulieren onbetaalbaar geworden, waardoor die hun toevlucht tot de tweedehandsmarkt nemen.

‘Alleen vorig jaar al stegen de prijzen van nieuwe auto’s met meer dan 10 %’, zegt Willems. Cardoen is een grote speler in de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte auto’s aan particulieren. ‘Twee jaar geleden was 80 % van onze verkochte auto’s nieuw en 20 % tweedehands. Nu is dat omgekeerd: 80 % tweedehands en nog maar 20 % nieuw.’

De komst van volledig elektrische auto’s, die in sneltempo de bedrijfsmarkt inpalmen, heeft daar veel mee te maken. ‘Particulieren geven gemiddeld 20.000 euro uit aan een tweedehandswagen. Velen moeten daarvoor lenen en met de stijgende rentetarieven wordt dat steeds duurder. Dan kun je geen elektrische auto betalen. Het gros van de elektrische auto’s die nu als occasie op de markt komen, zijn Tesla’s met een restwaarde van minstens 40.000 euro’, zegt Willems.

Voor de rest van het jaar houdt de sector zijn hart vast. ‘Het zal vooral afhangen van externe factoren’, zegt Gocar-analist Gros. ‘Wat komt er uit de fiscale hervorming? Wordt de lage-emissiezone in Wallonië uitgesteld?’
‘Veel handelaren komen in de problemen omdat ze op de top van de markt ingekocht hebben, maar ze niet tegen topprijzen verkocht krijgen’, zegt Paul-Henri Lenaerts, de verkoopdirecteur van Auto1.

KURSTJENS, B. Prijzen tweedehandsauto’s dalen na lange hausse. De Tijd, 6 juli 2023, 1.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo