“Batterijcapaciteit van elektrische tweedehandswagen moet in Car-Pass worden opgenomen”, vindt Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors

Als het van Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors (N-VA) afhangt, wordt in de toekomst op de Car-Pass bij de verkoop van een tweedehands elektrische wagen de resterende accucapaciteit vermeld. “Die is voor de verkeersveiligheid en de bepaling van de economische waarde belangrijker dan de kilometerstand die nu verplicht is”, aldus Moors.

Bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen krijgt je een officieel document met daarop de actieradius van de nieuwe wagen en dus de afstand die je met die wagen kan afleggen. Voor tweedehandswagens is dat niet het geval. “Kopers hebben dus het raden naar de resterende accucapaciteit. Ik wil daarom dat er voor elektrische tweedehandswagens een vermeldingsplicht komt van de actieradius en resterende batterijcapaciteit op de Car-Pass”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors uit Lummen.

Elektrische- en hybride voertuigen hebben inmiddels de tweedehandsmarkt bereikt. “Voor de aankoop van dergelijke tweedehandswagens is de kilometerstand voor een potentiële koper eigenlijk niet zo interessant. De actieradius daarentegen is cruciaal voor de verkeersveiligheid en de bepaling van de economische waarde van de auto. Daarom zou die informatie moeten opgenomen worden in de Car-Pass of een ander certificaat”, zegt Moors.

Standaard meetmethode

De accucapaciteit van een elektrische wagen neemt af na verloop van jaren, waardoor dus ook de actieradius daalt. Instellingen en organisaties zoeken naar systemen om de gezondheid van de batterij in kaart te brengen, maar er is nog geen standaard werkwijze aangenomen.

Het gaat volgens Moors ook niet alleen om de manier van meten. “Er dienen de standaarden voor data en gehanteerde formules te worden vastgelegd. Deze afstemming gebeurt best op Europees niveau zodat deze geharmoniseerd is en de impact van deze maatregel op import en export beperkt blijft. Ten tweede moeten testprocedures worden opgezet waarbij batterijgezondheid, capaciteit en laadprestaties gemeten kunnen worden en dient er een onafhankelijke instantie te worden aangeduid die de metingen op uniforme wijze uitvoert.”

REYNDERS, D. “Batterijcapaciteit van elektrische tweedehandswagen moet in Car-Pass worden opgenomen”, vindt Vlaams volksvertegenwoordiger Rita Moors. vrt.be, 17 april 2023. Geraadpleegd op 5 juli 2023 via vrt.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo