Waarom u bij Britse webshops best de kleine lettertjes leest

De Brexit drijft de kosten voor Britse webwinkels op. Zij zullen die door­rekenen aan Belgische klanten. Waar moet u op letten als u toch nog bestelt?
Gratis levering én retourneren. Voor de online shopper anno 2021 is het bijna vanzelfsprekend geworden – ook als de producten uit een ander EU-land komen. Mede daardoor was het Verenigd Koninkrijk in 2019 nog goed voor bijna een tiende van de online aankopen in ons land – in totaal ruwweg 750 miljoen euro. Maar sinds de Britten begin dit jaar officieel uit de Europese Unie zijn gestapt, dreigt een extra factuur wanneer u bij een Britse webshop koopt.

Op sociale media uitten klanten de afgelopen maand hun ongenoegen over die extra kosten. Steven Degryse, de huiscartoonist van De Standaard, betaalde 47 euro extra voor een pakje ter waarde van 80 pond (91 euro). Een andere collega kocht een jasje van 52,55 euro bij een Britse webshop en betaalde 37,21 euro extra, waarvan 24 euro voor de inklaring bij de douane. Die kosten waren in beide gevallen meteen te betalen bij de levering, aan de koerierdienst of postbode.

Geen vrijhandelsakkoord …

De Brexit-deal tussen de EU en het VK is –in tegenstelling tot wat vooral de Britse regering in de markt probeert te zetten – geen ‘vrijhandelsakkoord’. Sinds het VK op 1 januari uit de Europese Unie is gestapt, hebben de Britten ook de Europese eenheidsmarkt verlaten. Het VK is voor ons een zogenaamd ‘derde land’ geworden, zoals ook de VS, China en Kameroen dat zijn.

Wie goederen uit die landen importeert, moet altijd langs de douane passeren en eventueel invoerrechten en btw betalen. De hoogte ervan is afhankelijk van het product en de waarde. Als het item goedkoper is dan 150 euro, zijn er geen invoertarieven verschuldigd. Voor producten die meer dan 22 euro kosten, moet er ook Belgische btw worden betaald. Vanaf juli geldt dat zelfs voor alle producten die de EU binnenkomen. Dat dreigt de administratieve rompslomp te vergroten en de kosten verder op te drijven – ook bij kleine aankopen, waarbij ‘vaste’ kosten relatief zwaarder doorwegen.

… wel nultarieven

Europa en het VK sloten wel een akkoord om nultarieven te hanteren voor producten waarvan de Britse oorsprong kan worden aangetoond. Dat zijn onder meer producten waarvan voldoende onderdelen in het VK zijn gefabriceerd of die er voldoende zijn bewerkt. De vrijstelling geldt niet als een Britse webwinkel, bijvoorbeeld, een T-shirt uit Bangladesh of een smartphone uit China verkoopt.

Ook als Belgen bestellen op de Britse website van Amazon, worden er sinds begin januari extra kosten aangerekend op bepaalde items, laat een woordvoerder weten. De eventuele importkosten en verschuldigde btw zullen wel al bij de check-out worden verrekend. ‘Zo krijgen klanten geen verrassing bij de levering’, klinkt het. Maar waar grote e-commercebedrijven de middelen hebben om de extra rompslomp op te vangen en dit proces te automatiseren, blijkt dat moeilijker voor kleinere spelers. Bij gebrek aan schaalvoordeel wegen douaneformaliteiten, vervoer- en inklaringskosten zwaarder door. Consumentenorganisatie Test-Aankoop raadt klanten bij Britse webshops aan eerst goed na te gaan welke kosten al in rekening zijn gebracht.

Lezers merkten op dat ze amper extra kosten moeten betalen op goedkope Chinese spullen die via webshops worden verkocht. Volgens de letter van de wet kunnen Chinese producten niet minder belast worden dan gelijkaardige Britse – integendeel. Maar door de ­factuurwaarde (al dan niet kunstmatig) laag te houden, kunnen importeurs in de praktijk wel soms onder bepaalde benchmarks voor invoerrechten en btw-plicht blijven. De Britten houden ook strenger intern toezicht op de waarde van geëxporteerde producten.

Dure retours

Als Belgische consument blijf je in principe wel recht hebben om online aankopen bij Britse webshops te herroepen, laat Test-Aankoop weten – en dat gedurende ten minste veertien dagen. In dat geval moet de (professionele) verkoper het aankoopbedrag terugbetalen. Maar als de klant het item terugstuurt, zijn wel opnieuw inklaringskosten en invoerrechten verschuldigd. Dat dreigt een dure zaak te worden voor de webshops, die deze kosten als ontvanger moeten betalen. Het noopte Britse webshops tot terugbetalingen, zonder het item terug te nemen.

Om een pakketje terug te sturen via Bpost of andere koerierdiensten moet nu een douaneformulier worden ingevuld en de waarde van het product aangegeven. Wie een fictieve waarde op het pakje kleeft, om bijvoorbeeld onder de drempel van 150 euro te blijven, maakt zich in principe schuldig aan fraude.

Het recht op herroeping geldt echter niet als de verkoper zijn aanbod niet duidelijk op ons land heeft gericht – door bijvoorbeeld de website in het Nederlands aan te bieden. Ook de wettelijke garantie van twee jaar, die een professionele verkoper moet aanbieden, geldt alleen als hij zich expliciet naar de Belgische markt richt.

Als dat niet het geval is, raadt Test-Aankoop aan om goed de contractuele voorwaarden te lezen, en na te gaan of je wordt beschermd door het Europese consumentenrecht, de Britse wetgeving of die van een ander land.

DELBEKE, K. Waarom u bij Britse webshops best de kleine lettertjes leest. De Standaard – Mijn Geld, 13 februari 2021, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo