De Belgische overheid selecteert al drie jaar ambassadeurs om het grote publiek warm te maken voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) van de Verenigde Naties. Voor 2019 werd ook Ik ben meer dan mijn kassaticket uitgeroepen tot SDG Voice. Dat betekent dat we de Duurzame Ontwikkelingsdoelen niet alleen bekender mogen maken, maar ze vooral in de praktijk kunnen brengen.
Kernwoord 'duurzame ontwikkeling'
Elke dag fair én culinair
Om de twee weken valt bij 6.700 gezinnen die het financieel moeilijk hebben een receptenboekje in de brievenbus met maaltijden die maximaal 1, 2 of 3 euro per portie kosten. ‘We willen weerleggen dat evenwichtige voeding duur is’, zegt Wim Verbesselt.
Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.
Aflevering 1: Colruyt
Fast fashion maakt de wereld kapot
WE MOETEN ANDERS MET ONZE KLEDING OMGAAN
De kledingindustrie is vervuilend, waterverspillend en slecht voor mens en dier. Twee onlangs verschenen boeken concluderen: koop minder, was anders, repareer en upcycle.
Een energievriendelijke kans voor armen
Armoede bestrijden door mensen een degelijke koelkast of wasmachine te verhuren? Het idee zou een hefboom kunnen zijn om gebruikers en producenten de duurzame weg te tonen.
Kwart minder afval in oven
Omwille van het klimaat moeten we een half miljoen ton afval minder verbranden. Dat betekent meer afval voorkomen en nog meer recycleren.