mens en samenleving logo

Besparen? Dat doen we vooral op winkelkar

Drie op de vier Belgen maken zich zorgen om hun koopkracht in dit nieuwe jaar en zowat allemaal zijn we van plan om op ons budget te letten, zo mogelijk nog méér dan we vorig jaar al deden. Opmerkelijk: daarbij kijken we eerder naar onze winkelkar en ons energieverbruik dan naar vrijetijdsbestedingen of op reis gaan.

Stijgende prijzen en hoge facturen. De levensduurte houdt ons ook in dit nieuwe jaar bezig. Zo zegt liefst 75 % van de Belgen zich zorgen te maken over z’n koopkracht in 2025. Dat blijkt uit een representatief onderzoek bij 1.000 Belgen door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van supermarktketen Aldi. Ten zuiden van de taalgrens is de ongerustheid groter dan in Vlaanderen, want Franstaligen (84 %) zeggen zich vaker zorgen te maken over hun koopkracht dan Nederlandstaligen (69 %). Ook bij laagopgeleiden (77 %) is er meer ongerustheid dan bij hoger opgeleiden (72 %).

Zorgen over de koopkracht of niet, zowat alle Belgen (96 %) geven aan dit jaar “op hun budget te letten”. Ruim een derde zegt zelfs “meer dan in 2024” de vinger op de knip te willen houden. Daarbij is de prijs van de winkelkar de grootste budgetzorg. Bijna één op de drie respondenten (32 %) geeft aan dat de supermarktuitgaven de primaire budgetzorg zijn, gevolgd door de energiefactuur (25 %), vervoer en verzekeringskosten. Vrouwen en Belgen die ouder zijn dan 35 jaar zetten de prijs van de winkelkar daarbij vaker op nummer één.

Screenshot

Meer huismerken

Het leidt ertoe dat we met z’n allen op zoek blijven naar mogelijkheden om te besparen. Op welke manier doen we dat? Ruim zes op de tien Belgen geven aan nog steeds op hun energieverbruik te letten. Een recent rapport van de federale energieregulator CREG toonde in dat opzicht aan dat zowel het aardgas- als het elektriciteitsverbruik van de Belgische gezinnen in 2024 vergelijkbaar was met dat in 2023. Zo verbruikt de Belg nog steeds minder stroom en aardgas dan vóór de energiecrisis.

Als tweede geven de Belgen aan te besparen op hun supermarktaankopen (54 %) om op hun budget te letten. Daarbij is ‘meer producten in promotie kopen’ de populairste manier om budgetvriendelijker te winkelen, gevolgd door ‘meer huismerken kopen’ en ‘vaker prijzen vergelijken’. Opvallend is dat consumenten in bepaalde periodes meer naar huismerken grijpen dan anders. Zo kopen consumenten meer huismerken op het einde van de maand (15 %), in periodes met grote uitgaven (14 %) — bijvoorbeeld de start van een nieuw schooljaar — of voor een feestje (11 %). Vooral wie jonger is dan 34 jaar past z’n aankoopgedrag aan op die manier.

Op energieverbruik letten of besparen in de supermarkt wordt vaker vermeld dan bijvoorbeeld ‘minder op restaurant gaan’, ‘minder evenementen bezoeken’ of ‘minder reizen’. “Dat lijkt misschien verrassend, maar we belonen onszelf nogal graag”, zegt Sara Van Wesenbeeck, budgetcoach en auteur van ‘Een betaalbaar jaar’. Bovendien is besparen op de supermarkt wel degelijk een efficiënte manier om je budget onder controle te houden, klinkt het. “Door slimmere keuzes in de supermarkt kan je snel en heel makkelijk een grote impact hebben op je portemonnee. Boodschappen doen we immers vaak meermaals per week. Op de supermarkt besparen is ook makkelijker dan bijvoorbeeld je vaste lasten naar beneden halen — waarvoor je aanbieders en facturen moet uitzoeken en vergelijken. Al is een aantal restaurantbezoeken schrappen of besparen op reisplannen natuurlijk óók welgekomen om je budget onder controle te houden.”

Valkuilen

Welke tips Van Wesenbeeck heeft om te besparen in de supermarkt? “Wie veel naar de winkel gaat, geeft meer uit”, klinkt het. “Want je doet altijd impulsaankopen. De supermarkt zit namelijk vol valkuilen om je extra aankopen te laten doen. Daarom is het zo belangrijk dat je je boodschappen plant: maak een weekmenu, zorg voor een boodschappenlijstje en houd je daaraan.”

In dat opzicht geeft de budgetcoach nog een opvallende tip: “Ga ’s ochtends inkopen doen. Dat heeft met cognitieve vermoeidheid te maken. Op het einde van de dag ben je vermoeid, waardoor je makkelijker vatbaar bent voor impulsaankopen. Met een fris en leeg hoofd weersta je makkelijker aan impulsaankopen. Daarnaast is er nog een aantal klassiekers: ga niet met honger naar de supermarkt, kies een kleinere winkelkar, voorgesneden en bereide producten zijn meestal duurder, ga voor seizoensgebonden fruit en groenten, kijk naar huis- of budgetmerken, laat je niet verleiden tot extra aankopen terwijl je wacht aan de kassa, vergelijk de kilo- of literprijs, enzovoorts.”

VAN LIER, R. Besparen? Dat doen we vooral op winkelkar. Het Laatste Nieuws, 9 januari 2025, 8.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2025 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers