We kopen nog steeds online, maar minder luxe en meer diensten

In de eerste negen maanden van vorig jaar steeg de onlineverkoop met 23 procent tegenover het jaar voordien. Die stijging komt volledig op het conto van diensten zoals reizen.

Tijdens de coronajaren stond e-commerce voor een ongeziene groeispurt, doordat tal van ­winkels en ontspannings­mogelijkheden hun deuren dicht moesten houden. Toen alle coronarestricties afliepen, leek ook het aantal onlineaankopen terug te zakken. We wilden opnieuw buiten en in echte winkels met echte verkopers gaan winkelen. De voorbije maanden dook het ene na het andere bericht op dat de gouden jaren voor pakjesbedrijven achter de rug lagen. Grote ontslaggolven bij Amazon en Bol.com wezen ­erop dat we minder pakjes bestellen en meer naar de fysieke winkels trekken.

Verschuiving

Toch is het niet al kommer en kwel voor de e-commercesector, leren cijfers van Becommerce, de belangenvereniging voor e-commerce in België. In de eerste ­negen maanden van vorig jaar was er nog altijd een stevige groei in vergelijking met de eerste ­negen maanden van 2021, waarin een lange lockdown zat. In totaal gaven de Belgen 10,3 miljard euro uit aan onlinebestellingen, een stijging met 23 % tegenover dezelfde periode in 2021. In het derde kwartaal van 2022 was die groei teruggevallen tot 12 % tegenover het jaar ervoor.

Toch merkt Becommerce een stevige onderliggende verschuiving in het online-aankoop­gedrag. Sinds het einde van de ­coronarestricties zijn we minder pakjes gaan bestellen. In de plaats daarvan gaan veel meer diensten over de digitale toonbank. De verschuiving zit hem vooral in minder onlineaan­kopen van luxegoederen zoals speelgoed, elektronica en kledij. De meerverkoop is merkbaar bij vliegtickets, pakketreizen en ­verblijfsaccommodaties. Diensten zijn nu goed voor 46 % van de onlinebestedingen.

Dat voor de levering van onlinediensten geen fysieke bestellers nodig zijn, verklaart ook waarom koerierdiensten met minder volumes te maken hebben. Becommerce merkt op dat er wel nog groei zit in de online­verkoop van voeding.

Inhaalmanoeuvre

‘De Belg verkoos in het derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten. Wellicht is hier ook sprake van een soort inhaal­manoeuvre na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 op het vlak van reizen en evenementen’, zegt Sofie Geeroms, directeur bij Becommerce.

Becommerce merkt ook op dat steeds meer onlineaankopen via Bancontact (52 procent) verlopen en niet via kredietkaart (17 %). Online bestellen met de smartphone (36 %) wint terrein tegenover aankopen op de laptop of de desktop.

DECOCK, S. We kopen nog steeds online, maar minder luxe en meer diensten. De Standaard, 11 januari 2023, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo