Mediahuis investeert in ‘Spotify van studieboeken’

Mediahuis koopt zich in bij twee beloftevolle ­bedrijven op de snelgroeiende markt voor online opleidingen.

Mediahuis Ventures, de durf­kapitaalpoot van het Belgische mediabedrijf Mediahuis, staat op het punt te investeren in twee ­beloftevolle Europese bedrijven die actief zijn op de boomende markt voor online opleidingen.

Veruit de grootste investering is die in het Brits-Belgische ­bedrijf Perlego, de zogeheten ‘Spotify voor studieboeken’ die Gauthier Van Malderen (28) enkele jaren geleden heeft opgericht. Van Malderen, die zijn kinder­jaren in Engeland doorbracht, trok in 2016 naar Londen om een bedrijf op te richten dat met succes ­inspeelt op de digitalisering van het academisch onderwijs. Veel studenten die studieboeken te duur vinden, gaan die boeken of cursussen massaal kopiëren of ­illegaal downloaden. Waarom niet die studieboeken volgens het Spotify-model online aanbieden op één platform, was het idee.

14 euro per maand

Perlego biedt studenten inmiddels al zo’n kwart miljoen studieboeken en cursussen aan tegen een abonnementsprijs van 12 pond (14 euro) per maand. De formule is een succes, en dat wekt interesse op bij investeerders. Na Peter Hinssen en Mediahuis-voorzitter Thomas Leysen in een eerdere kapitaalronde, gaat nu ook Mediahuis Ventures extra ­investeren. Van Malderen zegt in het magazine Knack dat Mediahuis zo’n 40 miljoen euro op tafel legt, wat de waardering van Perlego op 250 miljoen euro zou brengen. Dat bedrag kan men bij ­Mediahuis evenwel niet bevestigen – en zou dus ook kunnen slaan op het totale bedrag van de nieuwe investeringsronde.

Dat Mediahuis wel degelijk brood ziet in de ‘edtech’-sector (‘educa­tion technology’), toont een tweede investering in het Duitse Tomorrow’s Educa­tion. Dat is de start-up achter de ­Tomorrow University voor Toe­gepaste Wetenschappen, die ­afstandsonderwijs aanbiedt. ­Mediahuis Ventures leidt een ­kapitaalronde van 3,4 miljoen ­euro, waarin ook het Britse Emerging Education en enkele andere ­‘angel investors’ geld op tafel ­leggen. Daarmee staat de teller bij ­Mediahuis Ventures in de ­Europese edtech-markt nu al op vijf. Eerder investeerde de durfkapitaalpoot van ­Mediahuis in het van oorsprong Belgische ­online trainingsplatform Myskillcamp, de Nederlandse training provider Lepaya en in de managementcoaching-app Bunch.

Harde groeier

De zakelijke edtech-markt is ­wereldwijd al goed voor zo’n 250 miljard dollar en groeit hard. Leren en werken wordt almaar ­digitaler, sneller en flexibeler. De coronacrisis zal dat proces alleen maar versnellen. Volgens een ­recent rapport van het data-­analysebureau ­Global Data zou de markt over vijf jaar, in 2027, al ruim kunnen ­verdubbelen tot meer dan 600 miljard dollar.

TANGHE, N. Mediahuis investeert in ‘Spotify van studieboeken’. De Standaard, 4 maart 2022, 25.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo