Strijd om vluchten tussen VS en Europa barst los

De Amerikaanse lagekostenmaatschappij Jetblue opent nieuwe routes tussen de VS en Europa. Het toont hoe de coronacrisis de kaarten in de luchtvaart herverdeelt.

Terwijl de Verenigde Staten (voorlopig) blijven vasthouden aan hun inreisverbod voor Europeanen, en het trans-Atlantische vliegtuig­verkeer zo goed als stil ligt, heeft de Amerikaanse lowcostmaatschappij Jetblue vrijdag een nieuwe ­route tussen New York en Londen ingehuldigd. Ondanks de coronacrisis, die de luchtvaart naar de rand van de afgrond bracht, heeft de prijsvechter voor de komende drie à vier jaar zelfs 26 bijkomende vliegtuigen besteld en wil ze dagelijks vliegen tussen de VS en Europa. ­Jetblue zal op termijn ‘ruim’ twintig vluchten per dag inleggen, zei ­Robin Hayes, algemeen directeur van Jetblue, tegen tv-zender ­Kanaal Z.

Jetblue vertrekt zowel vanuit Boston als New York en zegt vluchten te zullen aanbieden vanaf 202 dollar. Daarmee wil het de trans-Atlantische markt dooreenschudden. De prijzen zijn er volgens Hayes al lang te hoog, omdat er ‘geen echte concurrentie’ is tussen de grote netwerkmaatschappijen, zoals het Duitse Lufthansa dat ook met dochter Brussels Air­lines sinds juni opnieuw vluchten naar de VS aanbiedt.

Lucratieve markt

In normale tijden zijn trans-Atlantische vluchten voor die traditionele maatschappijen een lucratieve markt, met voor de pandemie een totale omzet van zo’n 9 miljard dollar per jaar. Daarbij hebben ze ook minder concurrentie van lagekostenmaatschappijen dan binnen Europa – zeker nadat het IJslandse Wow Air in 2019 over de kop is ­gegaan en Norwegian Air vorig jaar is gestopt met langeafstands­vluchten.

Maar terwijl de continentale reisbeperkingen zijn versoepeld en het vliegverkeer er deels is hersteld, wordt er nog steeds veel minder naar de VS gevlogen. Brussels Air­lines vliegt momenteel vier keer per week naar Washington en naar New York, voor de ­crisis was dat respectievelijk zes en zeven keer. ‘Washington, met veel zakenreizigers, doet het redelijk goed,’ zegt woordvoerder Wencke Lemmes, ‘maar New York, een meer toeristische bestemming, is moeilijker.’ Ook de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (die wel nog Amerikaanse toeristen naar Europa mogen vliegen) houden het aanbod op een laag pitje. Het Amerikaanse Delta, bijvoorbeeld, strijkt pas vanaf november opnieuw neer in Brussels Airport, zegt woordvoerder Ihsane Chioua Lekhli.

‘Ideaal moment’

En dus willen nieuwe maatschappijen gebruikmaken van het lege luchtruim boven de Atlantische Oceaan om de markt binnen te ­breken. Ook de Noorse nieuw­komer Norse Atlantic wil dat vanaf volgende zomer doen.

De crisis kan een ‘ideaal moment’ zijn om op te starten met een goed zakenmodel, merkte luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UA) eerder in deze krant op. ‘Vliegtuigen leasen is goedkoop, er is personeel beschikbaar en landings­rechten op vroeger verzadigde lucht­havens zijn relatief makkelijk te krijgen.’ Bovendien torsen veel gevestigde maatschappijen die gered werden met overheidsgeld, zoals Brussels Airlines, meer schulden dan voor de crisis mee. Het mag niet verbazen dat nieuwkomers hun kans ruiken.

DELBEKE, K. Strijd om vluchten tussen VS en Europa barst los. De Standaard, 16 augustus 2021, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo