Begin dit jaar waren er 150.000 autodelers in ons land. Dat is een stijging met 30,00% tegenover vorig jaar. Is het ook iets voor u?
‘We moeten er niet flauw over doen’, zegt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net. ‘Autodelen is niet voor iedereen een geschikte oplossing. Maar het potentieel is enorm. Wij schatten dat ongeveer 80,00% van de Belgen goedkoper af is met een deelauto dan met een eigen wagen.’
Goedkoper tot 12.000 kilometer
Rijdt u minder dan 12.000 kilometer in een jaar? Dan is de kans groot dat u goedkoper af bent met een deelwagen dan met een eigen wagen. Met de rekenmodule savewithcarsharing.be kunt u zelf de oefening maken. De tool rangschikt het prijskaartje van uw persoonlijk autogebruik voor 12 deelwagensystemen én uw eigen auto. Tot 12.000 à 15.000 km per jaar is in de meeste gevallen minstens één deelsysteem goedkoper dan een eigen wagen.
Niet voor woon-werkverkeer
‘De grootste spelbreker is het woon-werkverkeer’, zegt Jeffrey Matthijs. ‘Wie een wagen gebruikt om dagelijks naar het werk te pendelen, komt bijna altijd goedkoper uit met een eigen auto. Een deelwagen die de hele dag stilstaat op de parking, blijft geld kosten. Die kosten zijn moeilijk terug te verdienen met een klassiek “roundtrip”-autodeelsysteem. Free floating kan in sommige gevallen een oplossing zijn. Dat zijn systemen zoals Poppy en Green Mobility, waarbij gebruikers hun deelauto om het even waar mogen achterlaten en er ’s avonds een andere kunnen nemen.’
Dit is het snelst groeiende segment op de autodeelmarkt. Bijna 80.000 autodelers in ons land – meer dan de helft – maken gebruik van een free floating-systeem. Dat komt overeen met een toename met 55,00 % in een jaar tijd.
Nabijheid
Niet alleen het prijskaartje is van tel. Ook de nabijheid van deelauto’s is een belangrijk aandachtspunt. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen zich maximaal 500 meter willen verplaatsen om een deelwagen op te pikken. In de steden is het aanbod groot genoeg en ook steeds meer gemeentebesturen bieden hun inwoners deelauto’s aan.
In meer afgelegen wijken kan particulier autodelen met privéwagens een oplossing zijn. Platformen als Dégage en Cozywheels faciliteren kostendelende autodeelsystemen die opgezet worden door een groepje buren. Met 1.380 deelauto’s en zo’n 15.000 gebruikers is dit fenomeen nog vrij beperkt, maar het groeit snel.
Dégage groeit met bijna 30,00 % per jaar en wordt in steeds meer gemeenten actief. Getaround werkt op de manier van Airbnb. Dat is handig als u occasioneel een auto nodig heeft voor speciale gelegenheden, bijvoorbeeld om te verhuizen.
Alternatieve mobiliteit
Tot slot staat u best ook even stil bij uw alternatief vervoer als u overweegt om uw eigen wagen in te ruilen voor een deelsysteem.
‘Wie overstapt naar autodelen, is aangewezen op een mix van vervoermiddelen’, zegt Jeffrey Matthijs. ‘Is het openbaar vervoer een optie? Kunt u met de fiets naar de bakker en de supermarkt? In Vlaanderen is autodelen haalbaarder dan in Wallonië, waar de woonkernen verder uit elkaar liggen.’
Dat blijkt ook uit de cijfers. Slechts 4,00 % van de Belgische autodelers woont in Wallonië.