Hier komt het auto-abonnement

Wie de aankoop van een eigen wagen niet ziet zitten, kan kiezen uit talrijke formules van leasing, huur of autodelen. Maar nu pakken automerken en leasebedrijven ook uit met auto-abonnementen. Wat houdt dat in?

Een wagen kopen is duur. De vaste kosten zijn extra frustrerend voor tienduizenden eigenaars die door de coronacrisis al maanden aan thuiswerk doen en wier auto nog veel meer dan voorheen de hele dag stilstaat.

Volgens een recente enquête door Ivox is de helft van de Belgische automobilisten mentaal klaar voor een andere aanpak, waarbij flexibele mobiliteit – kunnen kiezen uit en soepel gebruikmaken van ‘het juiste vervoersmiddel op het juiste moment’, met inbegrip van het openbaar vervoer en de fiets – belangrijker wordt dan het bezit van een eigen auto.

Om op die trend in te spelen pakt het autoverhuurbedrijf Enterprise Rent-a-Car, dat de enquête van Ivox bestelde, uit met een abonnementsformulewaarbij de Belgische klanten soepel kunnen wisselen van wagentype. Naargelang van de noden van het moment, legt marketingmanager Bert Vangramberen uit. ‘Iemand die in de stad woont, wil een kleine wagen voor dagelijks gebruik, maar een grote stationwagen om op vakantie te gaan, of heeft soms nood aan een bestelwagen om grotere dingen te vervoeren.’

Altijd opzegbaar

Bij Enterprise Rent-a-Car beloven ze de abonnees een gevraagde wagenwissel uit te voeren binnen 24 uur, en is het abonnement na de eerste maand op elk moment opzegbaar, zonder verbrekingsvergoeding.

Deze aanpak wijkt duidelijk af van de klassieke leasing van een wagen, over een langere periode (meestal 4 of 5 jaar), en gaat verder dan de kortetermijnhuur van een welbepaald voertuig. Het bedrijf zelf noemt het een ‘flexibele mini-lease’. De goedkoopste wagen in de aanbieding is een Peugeot 208, goed voor 430 euro per maand (exclusief btw). (Meer info vindt u op enterpriselease.be)

Bij Sixt, een concurrent op de verhuur- en leasemarkt, bestaat er ook een formule van het auto-abonnement. Sixt+ is een maandelijks opzegbare abonnements­formule, waar verzekering, onderhoud en een basispakket aan kilometers vertaald worden in een vast maandbedrag. Ook hier is een Peugeot 208 het startmodel, voor 449 euro per maand, maar daar komt nog 199 euro aan eenmalige inschrijvingskosten bij.

Opgelet: voor Belgische geïnteresseerden is Sixt+ op dit moment nog geen optie. Dit auto-abonnement bestaat al in Nederland, maar nog niet in ons land.

Nederland staat verder

De landsgrens tussen Nederland en België bestaat ook bij het automerk Volvo. Bij Volvo Cars in Nederland loopt al sinds het najaar van 2019 de abonnementsformule Care by Volvo. In ons land bestaat het programma nog niet, maar het is wel op komst, zegt René Aerts, de communicatiemanager van Volvo Cars Belux. ‘De uitrol in België is gepland voor 2022.’

Het Nederlandse Volvo-management is enthousiast en verwees begin dit jaar bij de bekendmaking van sterke verkoopcijfers over 2020 uitdrukkelijk naar het abonnementsaanbod als nieuwe publiekstrekker.

Voor een vast maandbedrag kunt u als abonnee vrijwel constant met een gloednieuwe Volvo-wagen rondrijden. Wisselen van model kan immers om de drie maanden. En anders dan bij een klassieke leasing kan het abonnement op elk moment stopgezet worden, weliswaar met een opzegperiode van drie maanden.

Alle kosten (en 10.000 kilometer per jaar) zijn in het maandforfait inbegrepen. Anders dan bij een aankoop moet u geen voorschot betalen. maar de abonnementsprijzen zijn pittig. Een XC40 kan vanaf 679 euro per maand, voor een XC60 wordt dat 999 euro (telkens inclusief btw). Extra kilometers boven op het aantal kilometers inbegrepen in het abonnement kosten 15 cent per kilometer en worden aan het einde van het abonnement in rekening gebracht.

Lynk pioniert in België

Lynk, het Chinese zustermerk van Volvo, is in België wel al van start gegaan met een abonnements­formule. Sinds kort is het mogelijk om, naast de klassieke aankoop van het hybride SUV Model 01, er ook een gebruiksabonnement op te nemen. De abonnees betalen een maandelijkse vergoeding van 500 euro, inclusief btw en diensten zoals onderhoud en pechverhelping. Het contract is maandelijks opzegbaar. (Meer info op: lynkco.com/nl-be/membership)

Bij Lynk zelf spreken ze liever over ‘members’ en wordt het auto-abonnement verpakt in het concept van de ‘Lynk-community’. De topmanager van Lynk, Alain Visser, kondigde deze aanpak al in 2018 aan. Nu is het zover. ‘We zien ons als de Netflix of Spotify van de auto-industrie’, aldus Visser. ‘Als een streamingdienst voor mobiliteit, met alle diensten in één abonnement.’

De kleine zus van Volvo gaat nog een stap verder. Als uw wagen een paar dagen aan de kant staat, kunt u hem via de app aan een andere Lynk-member verhuren, tegen een overeen te komen huurprijs. ‘Hoe meer je de auto deelt met vrienden, hoe minder je zelf moet betalen.’ Het automerk als deelplatform. Opgelet: delen is een optie, maar niet verplicht.

RASKING, J. Hier komt het auto-abonnement. De Standaard – Mijn Geld, 17 april 2021, 3.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo