E-commerce boert 10 procent achteruit

Door de lockdown hebben de Belgen een derde meer producten online gekocht dan een jaar geleden. Maar omdat we minder reizen en concerten boekten, is de e-commerce toch gekrompen.

In de eerste zes maanden van dit jaar hebben 8,1 miljoen Belgische consumenten in totaal voor 5,1 miljard euro online aankopen gedaan. Dat is 10,00 % minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit data van het onderzoeksbureau GfK en van ­BeCommerce, de federatie van Belgische online handelaars.

Die achteruitgang is verrassend, geeft Sofie Geeroms van ­BeCommerce toe. ‘Normaal gaat de online verkoop elk jaar met zowat 7,00 % omhoog. Nu is er een afname met 10,00 %, wat wil zeggen dat de e-commerce het in ons land in de eerste zes maanden 17,00 % slechter heeft gedaan dan bij het jaarbegin was voorspeld.’

Geen tickets

De oorzaak is simpel: de coronacrisis en de lockdown die in het voorjaar het toerisme en de recreatiesector volledig tot stilstand hebben gebracht – dus ook het ­online boeken van tickets voor vliegreizen, hotels en evenementen. In 2019 waren deze online diensten nog goed voor de helft van alle uitgaven in de Belgische e-commerce. Dit jaar is dat aandeel teruggevallen tot amper 10,00 %.

Geeroms hoopt op beterschap in de tweede jaarhelft. ‘Zodra het mogelijk is, zal de consument zijn normale leven willen hervatten en opnieuw reizen, naar de film gaan en concerten bijwonen.’

Producten

Het online aankopen van producten zit wel stevig in de lift. De sluiting van veel fysieke winkels tijdens de lockdown heeft de e-shops een boost gegeven. Zo werden in de eerste zes maanden van 2020 33,00 % meer online aankopen gedaan dan in dezelfde periode van 2019. De teller stond eind juni op 59,1 miljoen online aankopen. Vooral media-apparatuur en speelgoed deden het goed.

Maar de grootste toename aan ­online uitgaven is voor de ­kledingsector. In Vlaanderen was er zelfs sprake van een verdubbeling van de omzet. Van alle pakjes die aan huis geleverd werden, ging het in meer dan een op de vier gevallen om kleding.

De online kledingwinkels zijn volgens BeCommerce nu goed voor een derde van alle aangekochte kledingstukken. Voor de coronacrisis lag het aandeel van online kleding lager dan 20,00 %. ‘Die markt is nu eindelijk matuur geworden.’

E-commerce boert 10 procent achteruit. De Standaard, 15 september 2020, 21.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo