Bol.com en buurtwinkels winnaars, vakanties grote verliezer van crisis

De voorbije maanden gaven de Belgen 88,00 % meer uit op Bol.com dan vorig jaar. De totale bestedingen daalden wel met 8,00 % tegenover dezelfde periode in 2019, blijkt uit een studie van ING België.

Wie zijn de winnaars en de verliezers van de coronacrisis? De betaalgegevens die ING België verzamelt aan de hand van de bankrekeningen van klanten, geven een onderbouwd antwoord. De bank houdt zowel de bedragen als het aantal transacties bij en bekeek vier periodes: de lockdown, de eerste versoepelingsperiode met geopende winkels (11 mei-7 juni), de tweede versoepelingsperiode toen ook de horeca opende (tot 5 juli) en de maanden juli en augustus.

Wat blijkt? De consument is nog altijd niet hersteld van de coronacrisis, want zes maanden na de afkondiging van de lockdown liggen de uitgaven nog altijd 8,00 % lager. Dat is veel beter dan tijdens de lockdown, toen er een daling was van 30,00 %, maar van een volledig herstel is nog geen sprake.

Online aankopen

In de studie steekt één sector er met kop en schouders bovenuit: die van de e-commerce. Tijdens de lockdown gaven we 83,00 % meer uit aan online bestellingen van goederen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook toen alle winkels opnieuw open waren, bleven vele Belgen gehecht aan het online bestellen van pakketjes. In juli en augustus lagen de uitgaven nog altijd 53,00 % hoger.

ING keek ook naar de bestellingen per platform. Daaruit blijkt dat Bol.com het opmerkelijk beter deed dan concurrenten als Amazon en Zalando. Zelfs de laatste maanden ligt de verkoop bij Bol.com 88,00 % hoger, terwijl dat bij Amazon en Zalando respectievelijk 32,00 en 39,00 % is. ‘Wie niet gewoon is om online te bestellen, is wellicht sneller geneigd naar het Nederlandse bedrijf te stappen’, zegt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. ‘Vergeet ook niet dat Bol.com heel wat inspanningen levert om voet aan de grond te krijgen in Frans­talig België.’

Voor de Belgische economie is het massaal aankopen op buitenlandse sites niet zo gunstig. ‘Stel dat een Belgische winkel goederen verkoopt die in het buitenland gemaakt zijn, dan gaat de hele verkoopmarge in het Belgisch bbp. Bij buitenlandse e-commerce gaat de marge voor het afwikkelen van de transactie naar het buitenland. Alleen de bedeling van het pakketje zit nog in het Belgische bbp.’ Vanden Houte betreurt dat België de boot van de e-commerce gemist heeft. ‘De jobs die in de Belgische kleinhandel verloren gaan, worden vervangen door jobs in buitenlandse verdeelcentra.’

Goedkopere vakanties

Weinig verrassend zijn vakanties de grootste verliezer bij de uitgaven. In juli en augustus gaven we 53,00 % minder uit aan vakanties. Opvallend is dat het aantal transacties in die periode slechts met 16 procent zakte. Dat betekent dat we minder met vakantie gingen, maar vooral dat die vakanties veel minder kostten. Vanden Houte vindt dat weinig verrassend. ‘Veel regio’s waren moeilijk bereisbaar, waardoor we vooral dichter bij huis en minder lang met vakantie gingen dan in een normaal jaar.’

Vollere winkelkar

In de supermarkten was het omgekeerde het geval. Het aantal transacties zakte, wat betekent dat we minder naar de supermarkt gingen, maar de bedragen per transactie stegen. Met andere woorden: de winkelkar was beter gevuld als we toch langsgingen.

Een ander opvallend cijfer is de grote stijging in de uitgaven voor buurtwinkels. In de voorbije corona­maanden gaven we er 14,00 % meer uit dan vorig jaar. Vanden Houte: ‘Enerzijds verplaatsen mensen zich minder ver en gaan dus vaker bij de lokale slager of voedingswinkels langs. Anderzijds speelt ook een optisch effect. Er is de voorbije maanden veel minder cash afgehaald. Lokale winkels zijn door covid-19 ook massaal overgeschakeld op contactloos betalen. Cashbetalingen bij buurtwinkels kunnen we niet registreren, de betalingen met een bankkaart wel.’

Nog een opvallend cijfer is dat van de cafés en restaurants sinds de heropening. Het aantal transacties lag in juni 17,00 % lager, in de daaropvolgende maanden 5,00 %. De uitgaven zakten daarentegen slechts met respectievelijk 4,00 en 0,00 %. ‘We gingen minder op café of restaurant, maar als we aan tafel aanschoven, kozen we vaker voor duurder eten of duurdere drankjes’.

DECOCK, S. Bol.com en buurtwinkels winnaars, vakanties grote verliezer van crisis. De Standaard, 30 september 2020, 24.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo