Studenten die veel op hun gsm zitten, scoren slechter bij examens

Studenten die veel op hun smartphone tokkelen, doen het veel minder goed op school, zo blijkt uit onderzoek bij 1.637 Vlaamse universiteitsstudenten.

Bij de start van de examenperiode aan de hogescholen en universiteiten willen onderzoekers studenten waarschuwen. “Al vele jaren wordt multitasken met de smartphone gezien als een drempel om goede resultaten te halen. Dat is nu onderbouwd met cijfers.”

Het smartphonegebruik van 1.637 Vlaamse studenten uit elf studieprogramma’s aan de UGent en de UAntwerpen werd drie jaar lang onderzocht. Het is het eerste langetermijnonderzoek in zijn soort. Uit de studie blijkt dat wie zijn smartphone intensiever gebruikt, slaagt voor 61% van de examens. Zij die hun smartphone minder in de hand nemen, doen het beter en slagen voor 69,8% van hun examens.

Gemiddeld checken studenten tijdens het studeren 3 à 4 keer per uur hun gsm, tijdens een uur les in de aula blijkt dat zelfs 5 à 6 keer.

Voortdurend switchen

Als ze op hun smartphone bezig zijn, is dat vooral om sociale media te checken en berichtjes te sturen (60%). Het gsm-gebruik voor studiedoeleinden is eerder beperkt. “Studenten zien hun smartphone eerder als een bron van ontspanning dan als een werkinstrument”, zegt doctoraal onderzoeker Simon Amez (UGent).

“Ook de wens om via smartphone niks te missen van wat zich online afspeelt (‘FOMO’ of ‘fear of missing out’) kan leiden tot een gebrek aan (studie)focus, net als het voortdurend heen en weer switchen tussen studieactiviteiten en activiteiten op de smartphone. Het kan leiden tot cognitieve overbelasting en inefficiëntie.”

Studenten die veel op hun gsm zitten, scoren slechter bij examens. Het Laatste Nieuws, 7 januari 2020, 5.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo