Een extra stukje voor de duurzame cacaoboer

De chocolade van het Delhaize-huismerk kun je traceren tot op de boon. ‘We hopen zowel onze concurrenten als de klanten te inspireren.’

Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.

Aflevering 2: Delhaize

De belangrijkste spelers in de Belgische chocolade- en retailsector ondertekenden een jaar geleden het charter ­Beyond Chocolate bij minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open VLD).

‘De volledige verduurzaming van de Belgische chocoladesector moet in 2025 een feit zijn. In april waren wij de eersten met een huismerk met 100,00 % duurzame chocolade’, legt Roel Dekelver van Delhaize uit. Met die ‘100,00 %’ wordt bedoeld dat Delhaize over alle duurzaamheidsaspecten waakt: een eerlijk inkomen, goede werkomstandigheden, scholing, geen ontbossing en kwaliteits­garanties. Dat is ook waar de ondertekenaars van het charter zich voor engageren.

Delhaize maakte de naar eigen zeggen ‘moedige keuze’ om geen repen toe te voegen aan het assortiment, maar meteen het hele huismerk te vervangen door het duurzame huismerk Delicata. ‘De klant kan alleen nog voor een duurzaam product kiezen. We zijn hiermee pionier en we hopen zowel onze concurrenten als de klanten te inspireren’, zegt Dekelver. Al kan de klant nog steeds chocolade van het Delhaize-huismerk ‘365’ kopen, dat niet onder het duurzame label valt. ‘We hebben plannen om dat in de nabije toekomst aan te passen.’

Zijn cacaobonen koopt Delhaize in bij Barry Callebaut. Om de duurzaamheid te garanderen, haalde de supermarktketen de mosterd bij Tony’s Chocolonely. ‘Dat Nederlandse bedrijf stelt een open­sourceplatform ter beschikking, zodat ook anderen kunnen streven naar 100,00 % slaafvrije chocolade. Daarmee gaat het verder dan de normale certificeringsstandaarden en krijgt de cacaoboer gegarandeerd een leefbaar inkomen. We moeten het wiel niet heruitvinden. We volgen de principes die ­Tony’s Chocolonely heeft uitgewerkt’, aldus Dekelver.

Controles

‘We werken samen met vijf vaste boerencoöperaties in West-Afrika, waardoor we precies weten wie de bonen produceert en hoe ze dat doen. Daardoor kunnen we kinderarbeid uitsluiten.’
Dekelver geeft toe dat het nooit helemaal uit te sluiten is dat er iets misloopt. ‘Het label UTZ voert voor ons de controles uit. Als er toch iets niet in orde is, kunnen we actie ondernemen.’

Is de Delicata-chocolade duurzamer dan de bekende merken, zoals Côte d’Or, die ook prat gaan op duurzame chocolade? ‘Dat is appelen met peren vergelijken. Iedereen hanteert een ander concept. Bij ons is het in elk geval een allesomvattend concept, met verschillende pijlers van duurzaamheid’, zegt Dekelver.

Veel problemen in de cacao-industrie hebben te maken met de extreme armoede. Boven op de wettelijke minimumprijs in hun land – die vaak onvoldoende hoog is om te overleven – geeft de supermarkt de boeren een premie. Die hangt af van de leefomstandig­heden van de boeren. In Ivoorkust geeft Delhaize 400 dollar extra per ton, boven op de fairtradepremie. In Ghana gaat het om 175 dollar.

‘Tony’s investeert ook in de co­öperaties, zodat ze kunnen professionaliseren op de lange termijn. Denk aan alternatieven voor pesticiden die de omliggende natuur beschadigen, of aan bewust irrigeren of maatregelen om de ontbossing tegen te gaan. De klanten kunnen zonder schuldgevoel van de chocolade genieten.’

Marge afdragen

De productie van Delicata is iets duurder dan die van de ­reguliere chocolade. Toch maakt Delhaize zich sterk dat de klant niet meer betaalt. ‘We dragen een stukje van onze marge af’, zegt Dekelver. ‘We willen een impact hebben en dat hebben we hier wel degelijk. Door ­Delicata als huismerk in de rekken te leggen, bezorgen we de cacaoboeren structureel een beter leven. Dit is geen one shot zoals een boompje planten.’

De mening van de jury Ik ben meer dan mijn kassaticket

‘Delicata beklemtoont tegelijk ecologische, sociale en economische duurzaamheid’, zegt Hendrik Vandamme van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS), een van de organisaties die mee in de jury zat. ‘Met zijn investeringen in plaatselijke cacao-coöperaties waarborgt Delhaize een duurzame ­samenwerking op lange termijn. Daarbij wint de lokale, kleine boer. We staan vol achter dit project omdat het investeert in sterke boeren en professionele landbouwcoöperaties en streeft naar een hogere prijs.’

Een extra stukje voor de duurzame cacaoboer. De Standaard, 26 november 2019, 27.

Lees ook ‘Elke dag fair én culinair’

Lees ook ‘We verplichten klanten om duurzame voeding te kopen’

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo