Veel verborgen suikers, veel te weinig water

Analyse van Test-Aankoop toont hoe ongezond kinderdranken zijn

Welk drankje is geschikt voor kinderen om de schooldag gezond door te komen? Test-Aankoop analyseerde de gezondheidsscores van bijna 500 drankjes. Die zijn niet geweldig. ‘Een Disney-figuur op de verpakking maakt zo’n drankje nog niet gezond.’

Sinds april staat op sommige dranken en voedingsmiddelen een Nutri-Score. Dat is een gezondheidsscore van A (groen) tot E (rood) gebaseerd op de samenstelling. Maar de Nutri-Score is niet verplicht. Het is dus een beetje als zelf kiezen of je resultaten op je schoolrapport zet, zegt Test-Aankoop.

De score lijkt soms evident: voor een appel een A, voor cola een E. “Maar voor producten daartussen is dat veel minder duidelijk”, zegt Simon November, woordvoerder van de consumentenorganisatie.

Die maakte daarom, net als eerder bij ontbijtgranen, een analyse van zowat 500 brikverpakkingen en drinkflesjes tot 0,5 liter die “wel eens in de boekentas kunnen belanden”.

Enkel water en vetarme melk- of plantaardige dranken kunnen een A krijgen, zo blijkt. Gearomatiseerd water (B-D), vruchtensap (B-E) of smoothies (C-E) scoren lager. Sinaasappelsap, bijvoorbeeld, verliest door het persen veel vezels en vitaminen, maar bevat veel suikers. Frisdranken scoren bijna altijd een D of E.

Ouders op de vingers tikken is echter niet de bedoeling, zegt November. Wel wil Test-Aankoop hen informeren, opdat ze regelmatig een gezondere keuze kunnen maken. “Een Nutri-Score op elke verpakking zou daartoe helpen”, pleit November.

Wat in dat geval zou opvallen: het gamma dat gericht is op kinderen – en door ons buikgevoel misschien als een beetje gezonder wordt geacht – scoort niet geweldig. Van de geanalyseerde dranken voor kinderen behaalde 33,00 % een A of B en 42,00 % een D of E. In het totale gamma valt die verdeling met 37,00 % (A-B) en 40,00 % (D-E) iets beter uit.

“Het is niet omdat er een Disney-figuur op de verpakking staat, dat het drankje gezonder is”, zegt November. Volgens hem worden consumenten al snel misleid. In 27,00 % van de dranken werden zoetstoffen aangetroffen, maar bij zowat de helft is dat niet duidelijk aangegeven. “Dat zou moeten. Die producten bevatten dan wel minder suiker, ze zorgen ervoor dat kinderen de zoete smaak gewend blijven.” Dat gebeurt op een leeftijd waarin de hersenen en de gevoeligheid voor smaken volop in ontwikkeling zijn.

Dat die zoete eetgewoontes de groeiende problematiek van overgewicht niet helpen, is overduidelijk. Zowat een op de twee volwassen Belgen heeft een body mass index (BMI) boven de 25, zo blijkt uit de nieuwe gezondheidsenquête van Sciensano. Het aantal jongeren (2 tot 18 jaar) met overgewicht groeit minder snel, al gaat het niettemin om 19,00 % van de jongeren. Bovendien is 5,80 % van hen obees, met een BMI hoger dan 30.

“80,00 % van de kinderen met overgewicht raakt daar niet meer van verlost”, stelt obesitasexpert Caroline Braet (UGent). Zeker bij de leeftijdscategorie van 2 tot 4 jaar ziet ze een alarmerende trend. “Het drinken van gesuikerde dranken is op die leeftijd al enorm hoog, vaak dagelijks”, zegt ze. Bovendien is een Nutri-Score berekent op maat van volwassenen. Het effect van 33 centiliter op hen verschilt van dat op kleine kinderen, stelt ze. “Voor zo’n kind zou een gesuikerde drank moeten zijn wat champagne is voor een volwassene.” Een uitzondering, geen regel.

De oplossing volgens Braet en Test-Aankoop klinkt weinig verrassend: meer (kraantjes)water drinken. Amper een op de tien lagereschoolkinderen drinkt de aanbevolen 1,5 liter water per dag. Bijna een op de vijf drinkt dagelijks gesuikerde frisdrank. “Veel scholen gaan daar al bewust mee om. Het zijn vooral ouders die meer gecoacht moeten worden”, zegt Braet. Ze wijst onder meer naar de drukke ochtendspits in veel huishoudens. “Veel tijd om te ontbijten is er dan niet. Een gesuikerd drankje vliegt dan al snel in de schooltas. Dat is een foute reflex.”

MARTIN, M. Veel verborgen suikers, veel te weinig water. De Morgen, 3 oktober 2019, 11.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo