Doe Billie nog eens vol (en nog eens)

Hogescholen, universiteiten, het UZ Gent: de herbruikbare beker Billie is aan een opmars bezig.

20.000 exemplaren van de herbruikbare Billie Cup zijn er in omloop en dat moeten er dit najaar nog meer worden. ‘Tot er geen wegwerpbekers meer zijn’, maken Ineke Van Nieuwenhove en Vanessa Debruyne, de be­denkers van Billie, zich sterk. Het tweetal heeft als missie de massa niet-recycleerbare wegwerp­bekers – tienduizenden, iedere dag – uit de afvalberg en uit het zwerfvuil te halen.

Billie ontstond uit de tweede editie van de campagne Mei Plasticvrij dit voorjaar. Het is een ­beker van Duitse makelij in polypropyleen (plastic, jawel, voorlopig de beste optie voor deze doeleinden). Je betaalt er een waarborg van 1 euro voor. Je kunt hem dan terugbrengen, inruilen voor je euro of een proper exemplaar of blijven gebruiken. Hem inruilen kan bij alle zaken die meedoen. Dat zijn er 75, de meeste in Gent.

Hippe bars

Hippe koffiebars waren de eerste focus, maar het duo wilde ook onderwijsinstellingen en bedrijven bereiken. Dat blijkt te lukken. De hogeschool Vives introduceert telkens 500 exemplaren op haar campussen Kortrijk en Brugge. ‘We willen onze studenten duurzaam handelen als competentie meegeven’, motiveert woordvoerder Frank Devos de stap. Ook de hogescholen Arteveldehogeschool, LUCA, Kask en Karel de Grote hebben Billies in huis, net als het GO!-atheneum in Gentbrugge. Na de Universiteit Antwerpen, sprong ook de VUB op de kar. De Brusselse universiteit voerde de beker in haar studentenrestaurant in. Daardoor behoren 40.000 wegwerpexemplaren tot het verleden.

Het UZ Gent biedt de beker aan voor soep in zijn foodshops en ­cafetaria’s. ‘Zowel medewerkers als patiënten en bezoekers kunnen er gebruik van maken, want je kunt hem nadien afwassen en her­gebruiken’, zegt woordvoerster Karlien Wouters. ‘Als medewerker krijg je alleen een voordelig personeelstarief voor de soep als je de beker gebruikt. Een goede aansporing om voor de duurzame beker te kiezen.’

Belangrijk in het UZ is dat de cafetaria door cateringbedrijf ­Sodexo wordt gerund, een grote speler, wat perspectieven opent. Andere ziekenhuizen en bedrijven komen in het vizier. Sodexo liet in maart van dit jaar weten van zijn plastic voor eenmalig gebruik af te willen. Eind dit jaar mikken de vrouwen achter Billie op 120 plaatsen waar hij aanwezig is. Volgende week maken ze hun opwachting in 34 koffiebars die deelnemen aan de Brussels Coffee Week en hopen zo in de hoofdstad een doorbraak te beleven.

Starbucks

Toch blijft enige nuchterheid nodig. Uit enquêtes leert Van Nieuwenhove dat amper 1,00 % van de klanten in een koffiezaak om een herbruikbare kop vraagt. Dat bevestigt de barista van de Gentse koffiebar Full Circle Coffee. ‘De vraag is nog klein,’ zegt ze. ‘Zowat één klant per dag heeft een herbruikbare beker mee.’ ‘Je kunt de mensen niet dwingen, alleen een duwtje in de goede richting geven’, beseft Van Nieuwenhove. Toch is ze hoopvol, want producten zoals de Billie Cup hebben de tijdgeest mee. Europa gaat in het verweer tegen wegwerpverpakkingen, in het Vlaamse regeerakkoord is kringloop­denken een rode draad. Vanaf volgend jaar mogen er in Vlaanderen op evenementen geen wegwerp­bekers meer worden gebruikt.

Of het Gentse duo ooit de Starbucksen van deze wereld zal overtuigen? ‘Dat is moeilijk, want die gebruiken hun bekers als middel om hun merk te promoten’, zegt Van Nieuwenhove. ‘Dat zullen ze nooit opgeven ten gunste van Billie. Maar je merkt dat ook zij koortsachtig op zoek zijn naar alternatieven voor hun wegwerp­bekers. Het is veelzeggend dat ze daarvoor ook ons moederhuis, het Duitse Recup, in overweging nemen.’

YSEBAERT, T. Doe Billie nog eens vol (en nog eens) De Standaard, 5 oktober 2019, 12.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo