Parkeerplaats belangrijker dan sfeer en gezelligheid

Negen Belgen op de tien gaan nog steeds het liefst met de auto shoppen.

Doorslaggevend bij de keuze van een winkel is of die goed bereikbaar is én of er parking is. Dat blijkt uit een onderzoek van handelsorganisaties Comeos en Unizo.

De enquête bij 900 consumenten werd uitgevoerd naar aanleiding van het Weekend van de Klant, dat op zaterdag 5 en zondag 6 oktober doorgaat en waaraan meer dan 12.000 winkels deelnemen.

Uit de bevraging blijkt dat we shoppen nog altijd associëren met de wagen.

  • Die is voor 88,00 % van de Belgen het favoriete vervoermiddel om in de winkel te geraken.
  • Het openbaar vervoer en de fiets kunnen respectievelijk maar 23,00 % en 21,00 % bekoren.
  • Een minderheid (17,00 %) gaat ook wel eens te voet

 

De belangrijkste criteria om een winkel te kiezen zijn bereikbaarheid (20,00 %) en de aanwezigheid van parkeerplaatsen (21,00 %). Of de winkel(straat) ook nog gezellig is, vinden we veel minder belangrijk (12,00 %). Aan netheid en veiligheid hechten we nóg minder belang: telkens 11,00 %.

In tegenstelling tot wat we misschien zouden vermoeden, shopt het merendeel van de Belgen het liefst in het centrum van de eigen gemeente of in een grote stad. Dat geldt voor zeven klanten op de tien. Shoppingcentra, winkelparken en baanwinkels zijn een pak minder populair.

Betalen met kaart

Betalen doen we meestal elektronisch (95,00 %), maar énkel als het gaat om bedragen boven 50 euro. Als we minder dan 5 euro uitgeven, rekenen we meestal cash af (63,00 %). Opvallend is dat contactloos betalen enorm in de lift zit: Worldline noteerde de eerste acht maanden van dit jaar een stijging van maar liefst 263,00 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Afgelopen jaar is er in ons land ook voor meer dan 2,5 miljard euro uitgegeven met maaltijdcheques.

VAN BASTELAERE, L. Belgen nemen liefst de auto om te gaan winkelen. Het Laatste Nieuws, 28 september 2019, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo