Tesla verdient niet alleen geld door auto’s te maken en te verkopen. Voor 1,8 miljard dollar van de 96,8 miljard inkomsten hoefde het bedrijf vorig jaar zelfs niets te doen. Meer zelfs: Tesla krijgt dat geld van zijn concurrenten. Het gaat om inkomsten uit rechten die het aan andere autobouwers verkoopt omdat die onvoldoende elektrische auto’s of lage-emissiewagens produceren. Volgens het nieuwsagentschap Bloomberg zou Tesla op die manier in zijn bestaan al 9 miljard dollar hebben opgestreken, wat ongeveer overeenkomt met de kostprijs van de bouw van twee megafabrieken, waarvan Tesla er nu vijf heeft staan.
Kernwoord 'emissierechten'
Duurdere vliegtickets houden reizigers nog niet aan de grond
Milieutaksen zullen de prijzen van vliegtickets in de komende decennia omhoogstuwen, blijkt uit een studie van een Nederlands consultancybedrijf. Zal dat ons gedrag veranderen? ‘Mensen raken gewend aan het feit dat alles duurder wordt.’
Europa maakt vervuilen duurder voor gezinnen en industrie
Het Europees Parlement plakt een prijs op de CO2-uitstoot van de industrie, de gezinnen, de luchtvaart en de scheepvaart . De koolstofmarkt voor de uitstoot van gebouwen en transport ligt politiek gevoelig omdat ze gezinnen treft.
Industrie betaalt recordbedrag voor uitstoot, maar wat gebeurt met dat geld?
De historisch hoge CO2-prijs bracht de EU-lidstaten vorig jaar 25 miljard euro op, bijna 10 miljard euro meer dan in 2020. Die inkomsten zijn lang niet allemaal naar klimaatbeleid gegaan, zegt het WWF.
Dreigende onweerswolken boven Tesla
In 2020 liep alles op wieltjes voor Tesla, dit jaar steken steeds meer donkere wolken op. Vier bedreigingen voor het bedrijf van Elon Musk opgelijst.