thema '4 Prijsvorming'

Uitrol van dynamische prijzen stopt niet bij concerten en pintjes

Na concerttickets zijn nu ook Britse pubs in de ban van dynamische prijszetting. Dat een pint meer kost op drukke momenten mag dan logisch klinken voor een econoom, de consument heeft het er moeilijk mee. Maar door de digitale technologie lijkt er geen weg meer terug. ‘Er zullen minder koopjes te doen zijn.’

Europese consumenten betalen samen 14 miljard extra door kunstmatige handelsmuren

De voedingsfabrikanten trekken kunstmatige handelsmuren op, waardoor supermarktketens niet kunnen inkopen in goedkopere buurlanden. Dat drijft de prijs voor de consument met 3,50 % op. ‘Hoog tijd dat Europa daar werk van maakt’, vinden de supermarkten.

Opmars olieprijs veroorzaakt verse inflatiedruk

De olieprijs breekt voor het eerst sinds november door de grens van 95 dollar per vat. Samen met de forse prijsstijgingen van onder meer ijzer en suiker is dat een bedreiging voor het temmen van de inflatie.

Moet ‘dynamic pricing’ verboden worden?

Hoe harder fans een ticket willen, hoe hoger de prijzen. Zo zal het ook straks zijn als kaartjes voor het concert van Olivia Rodrigo in het Sportpaleis verkocht worden. Vooruit heeft een wetvoorstel om die praktijk aan banden te leggen. Heeft dat kans op slagen?

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo