mens en samenleving logo

De sterktes en zwaktes van België

De ster­ke stij­ging van de prij­zen en de loon­in­dexe­ring be­drei­gen de con­cur­ren­tie­kracht, waar­schuwt de Na­ti­o­na­le Bank in een SWOT-ana­ly­se van het re­ge­rings­be­leid.

STRENGTH: Loonkostenhandicap is weggewerkt

De re­ge­ring-Mi­chel be­loof­de de loon­kos­ten­han­di­cap te­gen­over de buur­lan­den weg te wer­ken en slaagt daar vol­gens de cij­fers van de Na­ti­o­na­le Bank ook in. Ter­wijl de loon­han­di­cap in 2013 nog 4,10 % be­droeg, zal die in 2016 he­le­maal ver­dwe­nen zijn. Op voor­waar­de dat de stij­gen­de in­fla­tie geen roet in het eten gooit.

Op­val­lend is dat Jan Smets, de gou­ver­neur van de Na­ti­o­na­le Bank, zich houdt aan de loon­kos­ten­han­di­cap die op­ge­bouwd is sinds 1996, maar geen re­ke­ning houdt met de han­di­cap die daar­voor al was ont­staan.

Zijn voor­gan­ger Luc Coene deed dat wel. Hij had het vorig jaar nog over een his­to­ri­sche han­di­cap. Toen zei hij dat ner­gens in de eu­ro­zo­ne de loon­kos­ten per uur hoger lig­gen dan bij ons. ‘In België kost een werk­ne­mer 40 euro per uur, in Frank­rijk 38 euro en in Ne­der­land en Duits­land 35 euro.’ Smets zegt be­den­kin­gen te heb­ben bij te de re­de­ne­ring van Coene. ‘Ik be­twij­fel of het aan­ge­we­zen is om ook met de his­to­ri­sche op­ge­bouw­de han­di­cap re­ke­ning te hou­den.’

Dat neemt niet weg dat ons land te­gen­over onze buur­lan­den – Frank­rijk, Duits­land en Ne­der­land – con­cur­ren­tiëler is ge­wor­den. En dat is te dan­ken aan een hele reeks maat­re­ge­len van de re­ge­ring-Mi­chel. Er werd be­slist om de lonen te be­vrie­zen, een in­dex­sprong door te voe­ren en de las­ten voor be­drij­ven te ver­la­gen. De fe­de­ra­le re­ge­ring be­slis­te in het kader van de taxshift om de so­ci­a­le ze­ker­heids­bij­dra­gen voor be­drij­ven gra­du­eel te ver­la­gen van 33,00 % naar 25,00 %.

Weak­ness: Ge­zond­ma­king be­gro­ting is stil­ge­val­len

De be­gro­ting is dui­de­lijk de zwak­ke flank van de re­ge­ring, oor­deelt de Na­ti­o­na­le Bank. 2014 en 2015 waren twee ver­lo­ren jaren. Het pri­mai­re saldo, de beste graad­me­ter voor de ge­zond­heid van de be­gro­ting, ver­slech­ter­de in 2014 en ver­be­ter­de vorig jaar niet. De Na­ti­o­na­le Bank is dan ook streng voor het be­gro­tings­be­leid. ‘De nood­za­ke­lij­ke sa­ne­ring is de voor­bije twee jaar gro­ten­deels tot stil­stand ge­ko­men.’

De re­ge­ring-Mi­chel slaag­de erin fors te snoei­en in de uit­ga­ven via een in­dex­sprong, het af­bou­wen van het amb­te­na­ren­ap­pa­raat en be­spa­rin­gen op de wer­kings­kos­ten. Maar die be­spa­rin­gen wer­den vol­le­dig te­niet­ge­daan door de ge­brek­ki­ge be­las­ting­in­kom­sten. Door de in­dex­sprong en de loon­be­vrie­zing werd min­der per­so­nen­be­las­ting geïnd. Dat werd ver­sterkt door een be­las­ting­ver­la­ging. Er kwam ook min­der btw bin­nen.

Het re­sul­taat is dat de re­ge­ring er nau­we­lijks in slaag­de de over­heids­fi­nan­ciën ge­zon­der te maken. Het is al­leen dank­zij de la­ge­re ren­te­las­ten dat het te­kort onder de Eu­ro­pe­se alarm­drem­pel van 3,00 % bleef.

De Na­ti­o­na­le Bank wijst erop dat ‘de aan­ge­kon­dig­de be­gro­tings­doel­stel­lin­gen eens te meer niet ge­haald wer­den’. Vol­gens de af­spra­ken met Eu­ro­pa moet België de be­gro­ting elk jaar met 0,60 % van het bruto bin­nen­lands pro­duct ge­zon­der maken. De jong­ste twee jaar be­droeg de ver­be­te­ring slechts 0,20 %, ter­wijl 1,20 % het doel was.​Dat maakt ons land kwets­baar, zeker omdat Eu­ro­pa in mei moet oor­de­len of we al dan niet op het straf­bank­je be­lan­den.

Op­por­tu­ni­ty: Vluch­te­lin­gen ver­zach­ten ver­grij­zing

In België is het aan­tal asiel­aan­vra­gen in 2015 ver­dub­beld tot 35.000. De Na­ti­o­na­le Bank maakt zich daar geen zor­gen over. ‘In een eco­no­mie met een ver­ou­de­ren­de be­vol­king im­pli­ceert de toe­stroom van jonge ar­beids­krach­ten niet enkel uit­da­gin­gen, hij biedt voor­al kan­sen.’

Asiel­zoe­kers zijn ge­mid­deld jon­ger dan Bel­gen. Ze heb­ben vol­gens de Na­ti­o­na­le Bank nog troe­ven. Sy­ri­sche asiel­zoe­kers zijn re­la­tief hoog­ge­schoold. ‘Het is be­lang­rijk dat we die men­sen op de ar­beids­markt in­te­gre­ren’, on­der­streept gou­ver­neur Jan Smets. ‘Dat is een win-winsi­tu­a­tie.’

De in­scha­ke­ling van vluch­te­lin­gen op de ar­beids­markt is een grote uit­da­ging, want nu slaagt België er vaak niet in niet-Eu­ro­pe­se mi­gran­ten aan een baan te hel­pen. De werk­ge­le­gen­heids­graad van niet-EU-bur­gers is 23,1 pro­cent­pun­ten lager dan de werk­ge­le­gen­heids­graad van Bel­gen.

Smets be­klem­toont dat er be­hal­ve vluch­te­lin­gen nog be­vol­kings­groe­pen zijn die on­vol­doen­de ac­tief zijn op de ar­beids­markt. Hij merkt op dat ook de werk­ge­le­gen­heids­graad van laag­ge­school­den en 55-plus­sers lager blijft dan het Eu­ro­pe­se ge­mid­del­de.

Aan jobs was er noch­tans geen ge­brek. Het aan­tal banen steeg vorig jaar met 37.200, ruim dub­bel zo­veel als in 2014. Die toe­na­me was voor­al te dan­ken aan de privésec­tor. Het aan­tal jobs bij de over­heid en in het on­der­wijs daal­de voor het eerst sinds 1997.

Th­re­ats: Prij­zen stij­gen te snel

De Bel­gi­sche in­fla­tie ver­snel­de tus­sen de­cem­ber 2014 en de­cem­ber 2015 van -0,40 % naar 1,40 %. In de eu­ro­zo­ne steeg de in­fla­tie in die pe­ri­o­de slechts van -0,20 % naar 0,20 %. Daar­door was de in­fla­tie in ons land eind vorig jaar 1,2 pro­cent­punt hoger dan in de mo­ne­tai­re unie, ter­wijl ze een jaar vroe­ger nog re­la­tief laag was.

De ster­ke stij­ging van de in­fla­tie is te wij­ten aan twee fac­to­ren. In de eer­ste plaats komt dat door be­las­ting­ver­ho­gin­gen. De fe­de­ra­le re­ge­ring ver­hoog­de onder meer de btw op elek­tri­ci­teit en de Vlaam­se re­ge­ring ver­hoog­de het in­schrij­vings­geld voor het hoger on­der­wijs. Alle be­las­ting­ver­ho­gin­gen samen ver­hoog­den de in­fla­tie met 0,5 pro­cent­punt.

Voorts ste­gen de prij­zen van dien­sten met 2,40 %. Dat is dub­bel zo­veel als in de eu­ro­zo­ne. De Na­ti­o­na­le Bank sig­na­leert dat de loon­kos­ten per een­heid pro­duct in de dien­sten­sec­tor snel­ler ste­gen dan in de in­du­strie. Smets voegt eraan toe: ‘De vraag rijst of er in be­paal­de seg­men­ten van de dien­sten­sec­tor vol­doen­de con­cur­ren­tie is. Daar zijn de winst­mar­ges wel­licht te hoog.’ Voorts zijn veel dien­sten­prij­zen geïndexeerd. Het gaat onder meer om huur­prij­zen en het open­baar ver­voer. Ten slot­te wer­den ge­re­gle­men­teer­de dien­sten, zoals me­di­sche kos­ten en huis­vuil­op­ha­ling, veel duur­der.

De ver­snel­ling van de in­fla­tie ver­vroegt het tijd­stip waar­op de loon­in­dexe­ring op­nieuw van start gaat. ‘Dat kan een deel van de ge­ste­gen con­cur­ren­tie­kracht weer te­niet­doen’, waar­schuwt gou­ver­neur Jan Smets.

BLOMME, P. De sterktes en zwaktes van België. De Tijd, 206-02-19, 6.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers