mens en samenleving logo

Concurrentie op komst op ‘Bancontact-markt’

De Nederlander Pieter van der Does overtuigde al Mark Zuckerberg (Facebook) en Jack Dorsey (Twitter) van zijn betaaldiensten. Nu zet hij in op de Belgische winkelier.

Pieter van der Does, stichter en ceo van de betaalspecialist Adyen, zet zwaar in op de Belgische markt. Winkeliers hier zien met de regelmaat van de klok hun betaalnetwerk haperen. Voor Adyen een mooie kans om door te breken.

Vorige maand nog overtuigde Van der Does de top van Silicon Valley van de kwaliteiten van zijn bedrijf. Hij haalde een onbekend bedrag op bij het ietwat geheimzinnige durffonds Iconiq. Daarachter zitten miljardairs als Mark Zuckerberg (Facebook), Reid Hoffman (LinkedIn) en Jack Dorsey (Twitter).

Eenhoorn

Van de deal is alleen geweten dat Adyen, met kantoren in Amsterdam en in San Francisco, op 2,3 miljard dollar (2 miljard euro) gewaardeerd werd. Een jaar eerder was dat nog 1,2 miljard euro. Dat bracht toen al jubelkreten mee. Adyen was een ‘unicorn’ (eenhoorn) geworden: een starter die 1 miljard dollar waard is. Die lopen niet dik. België telt duizenden starters, maar daar zit geen enkele eenhoorn tussen.

Adyen bestaat sinds 2006. Het bedrijf vormt een scharnier tussen webwinkels aan de ene kant en banken en creditcardmaatschappijen aan de andere kant. Adyen ontwikkelde een betaalplatform dat zijn klanten (webwinkels, gewone winkels…) toegang geeft tot meer dan 250 lokale en internationale betaalmethoden.

Adyen profiteerde vooral van de groei van de webwinkel. Na een moeizame start gaf een contract met Groupon het bedrijf een stevig zetje. Ondertussen zijn klanten als Uber, Facebook, Netflix, Dropbox en allerlei grote modeketens afnemer van het Amsterdamse bedrijf.

De nieuwste doelstelling is de Belgische winkelier overtuigen. Moeilijk kan dat niet zijn nu de frustraties over het gebrek aan bedrijfszekerheid van het Wordline-netwerk (dat de Bancontact-betalingen verwerkt) hoog oplopen.

Loodgieters

Adyen wil België niet puur via e-commerce veroveren, maar vooral via de point of sales, zeg maar de klassieke betaalterminal. Het neemt daartoe een licentie op Bancontact/Mister Cash en profileert zich als alternatief voor World-line.

‘We waren ook al actief met betaalterminals, maar dan meer voor oplossingen voor zelfstandigen, zoals loodgieters, die klanten de mogelijkheid van betalen met een kaart wilden aanbieden. Het is pas sinds kort dat we ook een eigen oplossing voor de professionele betaalterminal-markt hebben ontwikkeld’, zegt Van der Does. ‘België is een interessante markt voor ons. Het is een markt met weinig concurrentie die kampt met technische problemen.’

Volgens Van der Does is de Belgische winkelier vragende partij voor een alternatief. Adyen wil de markt niet veroveren met het prijswapen in de hand, maar door een betere functionaliteit aan te bieden.

‘We bieden de winkelier een geïntegreerde oplossing voor mobiele betalingen, e-commerce en aankopen in de winkel. Als een artikel niet op voorraad is, kan je toch in de winkel afrekenen en het thuis laten bezorgen. Of omgekeerd: kopen en betalen via de webwinkel en afhalen in de fysieke winkel. Het is prettig dat de betaling door één enkel systeem gaat zodat een refund vlot kan gebeuren. Nu zie je vaak dat winkeliers in hun klassieke winkel alleen een betaalterminal hebben staan, waardoor allerlei handmatige tussenkomsten nodig zijn, met een kans op fouten.’

Service

Adyen maakt zich sterk dat er ook ruimte inzake service is. ‘Winkeliers hebben het gevoel dat ze veel moeten bijbetalen om extra kaarten te activeren op hun betaalpunt, ze merken ook dat hun terminal soms niet werkt.’

Bij Worldline, die de meeste betalingen via Bancontact verwerkt, reageerde men gisteren koeltjes op de uitdaging. ‘Ik zie dat ze 4.500 klanten hebben in de VS, dat is weinig. In België alleen al heb je 200.000 handelaars’, klonk het.

Wie doet wat op de betaalmarkt?

Bancontact/Mister Cash is een zogenaamd betaalschema, net zoals Visa dat is voor kredietkaarten. Het regelt hoe een transactie verloopt. Het betaalschema wordt gevolgd door de Belgische banken die eigenaar zijn van Bancontact/Mister Cash. De verwerking van de betaaltransacties gebeurt door Worldline. Die heeft in België een dominante positie. Naast Wordline verwerken ook EMS en Six betalingen. Daar komt nu Adyen bij.

Tot de verkoop van Banksys aan Atos, dat opging in Worldline, zat zowel het betaalschema als de afwikkeling van de betalingen onder één dak: dat van Banksys. Bij de verkoop van Banksys werden de twee functies gesplitst.

Er zijn vandaag 15 miljoen Bancontact/Mister Cash-kaarten in omloop. 86,00 % van alle elektronische betalingen zijn Bancontact/Mister Cash-betalingen.

De reputatie van het netwerk heeft een lelijke knauw gekregen door de vele technische problemen met Worldline. In het segment van mobiele betalingen laten spelers als Colruyt Bancontact links liggen.

DENDOOVEN, P. Concurrentie op komst op ‘Bancontact-markt’. De Standaard, 2015-10-23, 27.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers