mens en samenleving logo

Bancontact gooit zich in strijd om uw smartphone

Bij supermarkt Delhaize kan u mobiel betalen met de app van Bancontact. Maar Colruyt verkoos SEQR en Carrefour wacht op Apple. Raakt u er nog wijs uit?

Het lijkt een doorbraak, maar dat is het niet. Sinds gisteren kunnen klanten van de Delhaize-vestiging Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek hun boodschappen betalen met de smartphone-app van Bancontact. Tegen het einde van het jaar zal betalen met de smartphone in een vijftiental Delhaize-winkels mogelijk zijn.

Qua gebruiksgemak is de nieuwe app zeker een stap vooruit. De klant opent de app, scant een QR-code op het betaaltoestel van de winkel en tikt in de app zijn pincode in. Zowel de betaler als de ontvanger krijgt een bevestiging van de betaling op zijn iPhone-schermje. Alle gegevens van de betaling – die maximum 250 euro mag bedragen – worden rechtstreeks opgenomen in het transactieoverzicht van hun bank.

Te duur

En toch is het zeer onzeker of de Bancontact-app snel een succes wordt. ‘Qua gebruikservaring en merkreputatie – iedereen kent en vertrouwt Bancontact – is dit beter dan ik ooit gezien heb’, zegt ervaringsdeskundige Jean Zurstrassen, die met Tunz.com ooit zelf een bedrijf voor kleine betalingen met de gsm oprichtte.

‘Bancontact maakt een goede kans om de markt in te palmen. Maar naar ik hoor, zal het wel zijn tarieven aan de handelaren moeten verlagen. Bancontact moet goedkoper worden. Het heeft een jaar voor internationale concurrenten als Apple op de Belgische markt komen.’

Onoverzichtelijk

De markt voor mobiele betalingen in België staat nog in zijn kinderschoenen. Tal van bedrijven staan te dringen om uw smartphone in te palmen en de app van Bancontact is daar slecht één van. Wat het voor de consument erg verwarrend en onoverzichtelijk maakt.

Rivaal Colruyt bijvoorbeeld lanceerde mobiel betalen al in januari, maar liet Bancontact daarvoor links liggen. Hun app zou volgens Colruyt ‘tot twintig keer duurder’ zijn dan die van het Zweedse SEQR, dat inmiddels al in 350 Colruyt-winkels gebruikt wordt. En dat voor zo’n 200 mobiele betalingen per dag.

Maar ook buitenlandse concurenten als Square en PayPal liggen op de loer op de mobiele betaalmarkt, terwijl Bancontact zelf inmiddels al volop werkt aan de opvolger van de app die gisteren in de Delhaize-winkels werd gelanceerd: Sixdots, een e-portefeuille waaraan handelaren ook voordelen kunnen koppelen, zoals een klantenkaart.

En dat alles in afwachting van de komst van de echt grote kanonnen. De Franse warenhuisketen Carrefour bijvoorbeeld wacht bewust met smartphonebetalingen tot de mobiele betaalsystemen van Apple en Samsung in Europa gelanceerd worden.

‘Studies wijzen uit dat klanten hun gedrag pas veranderen als daar een trigger voor is. In dit geval moet het leven er eenvoudiger door worden’, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. ‘Vandaag lanceert iedereen andere apps. Dat moet eenvoudiger.’

VHS en Betamax

Kortom, echt kiezen doet u best pas als de strijd om uw smartphone volledig is gestreden. Net zoals dat gebeurde in de jaren 80, toen VHS, Video 2000 en Betamax streden om de wereldwijde markt van de videocassettes.

THANGHE, N. Bancontact gooit zich in strijd om uw smartphone. De Standaard, 2015-04-08, 27.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers